sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Naiset seurakunnassa, osa 2: naispastorikeskustelun dynamiikkaa sekä huutelua puolin ja toisin


Tämä kirjoitus on jatkoa edelliselle postaukselleni, jossa vähän kartoitin helluntaiherätyksen tilannetta naisten suhteen. Se kannattaa lukea alle, koska viittaan siinä kommentoituihin asioihin toistuvasti.

Aluksi pitää tunnustaa, että keskustelu saattaa olla lähes käsittämätön ulkopuoliselle, joka ei hahmota kokemuksellisesti liikkeen dynamiikkaa. Miksi ihmeessä tällaisesta asiasta edes puhutaan? Miksei puhuta punajuurien maalaamisesta Tikkurilan talomaaleilla? Tai kattotiilien keittämisestä haaleassa suolavedessä palsternakkojen kanssa? Molemmissa tuntuu olevan yhtä paljon mieltä kuin tässä. Miksi ihmeessä ei vain anneta niiden naisten olla pastoreita, mennä kotiin, keitetä teetä ja katsota Voice of Finlandin uusintoja? Kuitenkin keskustelu on merkittävä liikkeen sisäisesti (tämä koskee yllättävän montaa ihmistä liikkeessä), joten tarjotaan sille paikka tässä.

Tilannemuutos: ulkopuolista paineistusta

Kuten viimeksi pohdin, naiset ovat saaneet tehdä käytännössä kaikkea mahdollista seurakunnissa, paitsi toimia pastoreina. Naisten mahdollisuudet toimia seurakunnassa ovat vapautuneet viimeisten vuosien aikana. Ensin nainen saattoi olla nuorisotyöntekijä, sitten nuorisopastori, sitten seurakuntapastori, ja joissakin paikoissa nainen saattaa olla jo johtava pastori. Kehitys on kulkenut siis vapaampia mahdollisuuksia kohti.

On hyvin mahdollista, että tilanteen ja tulkintojen lientymiseen on vaikuttanut ulkopuolinen paine: yhteiskunnassa muutenkin naisten asema on tullut vapaammaksi, ja naiset ovat jatkuvasti koulutetumpia. On jatkuvasti normaalimpaa, että yhteiskunnassa nainen on pomosi. On jatkuvasti kummallisempaa, jos joku esittää väitteitä, että nainen ei saisi toimia jossakin työssä vain sukupuolensa tähden – minun sukupolveni on kasvatettu heittämään sisäinen takaperinvoltti kierteellä tällaisessa tilanteessa (yritäpä väittää, että nainen ei voi olla palomies, pun intended). Ei ole siis ollenkaan kummallista, että seurakunnissa käytäntö ja teologia ovat muuttuneet ulkopuolisen paineen seurauksena hiljalleen vastaamaan yhteiskunnan arvokeskustelua.

Sivujuonteena on pakko sanoa, että tilanne ei välttämättä ole staattinen. Eräs naispastori totesi, että hänen käsityksensä mukaan keskustelussa on tapahtunut heiluriliikettä: ensin oltiin kovasti sitä vastaan, että nainen toimisi pastorina. Tämän jälkeen tuli aika, että suhtauduttiin paljon myönteisemmin siihen, että nainen toimisi pastorina. Kuitenkin nyt tilanne olisi liikkunut siihen suuntaan, että mielipiteet olisivat hieman tiukempia asian suhteen.

Kuten edellisessä viestissä jo kommentoin, kysymys pastorin mahdollisista sukupuolirajoitteista on lähtökohtaisesti teologinen; jos joku seurakunta sanoo, että nainen ei saa olla pastorina, syynä on käytännössä aina se, että he uskovat, että Jumala (Raamatun kautta) ihan oikeasti haluaa pastoreiksi vain miehiä. Jos naisilla on siis valittamista, heidän ei tarvitse avautua miehille asiasta, vaan laittaa palautteensa Jumalalle. Kyse on siis teologiasta. Kuitenkin, kuten edellisessä postauksessani pohdin, tilanteen epämääräisyys on varmasti ollut syynä, miksi ulkopuolinen paine on niin hyvin muuttanut tilannetta: jos omaa teologiaa ei ole alun perinkään noudatettu (ainakaan johdonmukaisesti), on helppo päästää rajaa venymään aina vain pidemmälle. Sekin äärilaita, joka on paperilla kieltänyt naisia tekemästä oikeastaan mitään, on käytännössä antanut heidän touhuta kaikkea mahdollista, kunhan vain eivät ole pastoreina. Kun tulee tilanteita, että naiset ottavat jatkuvasti aktiivisempia rooleja, ei pienten aluelaajennusten kohdalla nähdä tarpeelliseksi tarkastella johdonmukaisesti oppia, ja pohtia, olisiko tarvetta puuttua käytäntöön, tai muuttaa tai tarkentaa oppia. Tällaisessa tilanteessa asioista ei keskustella eikä tehdä teologiaa – asiat vain tapahtuvat.

Miksi edes puhua aiheesta? Mitä väliä?

Mitä merkitystä koko keskustelulla on naisille, jotka tästä huolimatta ottavat aktiivisen roolin seurakunnissa ja päätyvät pastoreiksi? Joku voisi sanoa, että ei mitään. Itse kuitenkin näen kaksi ongelmaa: ensiksi sen, että jos perusteluissa ei ole käytetty tarpeeksi Raamattuun perustuvia argumentteja, ihmisille voi jäädä epäselväksi, ”onkos tämä nyt sitten raamatullista vai ei?” Tämä saa aikaan vastareaktioita ja vähintään hämmentynyttä suhtautumista naispastoriin. Pastorin työssä ihmisten luottamuksen saaminen on tärkeää, ja jos taustalla kummittelee joku teologisen epäilyksen mörkö, pohjimmiltaan tulevan luottamuksen rakentaminen voi olla vaikeaa, tai ainakin kestää pidempään. Kuten eräs naispastori minulle alleviivasi, hän haluaa ensisijaisesti rakentaa Jumalan valtakuntaa (eli palvella Jumalaa, toimia seurakunnassa sen parhaaksi), mutta tässä voi olla vaikeutena se, että jos seurakunnassa toiminen on jatkuvaa tasapainoilua sen kanssa, mitä voi tehdä ja millä tavalla.

Ääriesimerkkinä on se, että kun nainen tarttuu pastorin toimeen, häneen suhtaudutaan monimutkaisesti myös lähipiirissä. Ei ole mahdotonta, että monet ystävyyssuhteet monimutkaistuvat, kun toisella puolella on käsitys siitä, että nainen ei voi olla pastorina. Pahimmillaan tämä johtaa ystävyyden katkeamiseen, kun toinen osapuoli ei voi pitää oikeana toisen ratkaisua.

Toinen tekijä liittyy naispastoreiden sisäiseen kokemukseen. Jos heillä on kokemus siitä, että heidän tulisi olla pastoreita, mutta samalla heillä on epävarmuutta sen kanssa, mitä Raamattu sanoo asiasta, kokonaisuus voi johtaa kognitiiviseen dissonanssiin (tiedolliseen ristiriitaan). ”Minä koen, että Jumala haluaisi laittaa minut pastoriksi, mutta silti en ole nyt ihan varma, mitä näiden joidenkin raamatunpaikkojen kanssa pitäisi tehdä.” Tämä voi johtaa epävarmuuteen uravalinnassa, pastoriksi menemisen pitkittymisen, ja mahdollisesti työssä ahdistusta siitä, miten asia nyt oikeasti on. Ihminen on pätevä päättämään, että ajattelee jollakin tavalla, mutta samalla alas painetut epäilykset eivät haihdu maton alta minnekään. Jos epäilee asiaa, se voi kummitella myös pastorintyössä. Pastorintyössä ei liene rakentavaa, jos taustalla jossakin häilyy ajatus siitä, haluaako Jumala minun sittenkään tekevän tätä työtä. Tämä on erityisen totta silloin, kun seurakunnasta sataa tulikiveä ja sontaa niskaan, ja Jumalan rauha ja siunaus tuntuvat olevan jossakin Raamatun lehdillä niin kiinni, ettei niitä saa siitä valutettua omaan elämään edes nuolemalla sivuja.

Vanhan koulukunnan eksegeetit

Naispastoreiden tilannetta ei ollenkaan helpota se, että ne, jotka tahtovat rajoittaa naisten toimimista pastorina, ovat yleensä hyvin aktiivisia raamatunkäyttäjiä. Heiltä löytyy valmiseksegeesiä ladattuna lippaaseen toisensa jälkeen, ja he voivat tarpeen vaatiessa ampua sen sieltä tulemaan sarjatulella, kunnes hengellisen aseen piippu on punahehkuinen.

Pari viimeaikaista esimerkkiä lienevät David Pawsonin ja Thoralf Gilbrantin kirjat aiheesta. David Pawson on helluntailaisuudessa tunnettu opettaja, jonka tuotantoon kuuluu luentosarjoja, kirjoja ja videoita vaatimattomasti kaikesta mahdollisesta Raamatussa; hän on tuttu myös TV7:lta. Helluntailaisuudesta löytyy monia, jotka ovat yhtä innoissaan miehestä kuin Justin Bieber -fanit idolistaan. ”Kun Pawson sanoo jotain, sen täytyy olla totta.” Pawsonin kirja ”Kenelle johtajuus kuuluu?” on alkuperäiseltä nimeltään paljastavammin ”Leadership is Male”, joten se ei jätä miehen kantaa epäselväksi.

Jo edesmennyt Thoralf Gilbrant on ollut mukana muun muassa Ison Raamatun Tietosanakirjan sekä Novumin kokoamisessa kansainvälisenä päätoimittajana. Norjassa 1995 julkaistu Thoralf Gilbrantin teos ”He er ikke mann og kvinne” käsittelee myös johtajuutta seurakunnassa; Toivo Haapala käänsi teoksen suomeksi nimellä ”Tässä ei ole miestä eikä naista”. Haapalan mukaan
”[t]ässä kirjassa Gilbrant seisoo vartiomiehenä Siionin muurilla ja kehottaa Kristuksen seuraajia ja aikamme seurakuntia tarrautumaan lujasti Jumalan sanaan nyt, kun jumalattomuuden ja luopuneen kristillisyyden voimat käyvät hyökyaaltoina Jumalan sanaa ja Herran seurakuntaa vastaan.”
Tähän lienee turha edes laittaa esimerkiksi John Piperin ja Wayne Grudemin tuotantoa (joista Recovering Biblical Manhood and Womanhood) lienee tärkeässä asemassa; Suomesta kuitenkin löytyy korkeintaan muutama ihminen, jotka lukevat heidän kirjojaan aiheesta, joten niitä lienee turha avata enempää tässä.

Mielenkiintoista on muuten huomata, että Aikamedia ei ole julkaissut edellä esitettyjä Pawsonin eikä Gilbrantin kirjoja (Pawsonin kirja on Kristillisen Kirja- ja Musiikkikustannuksen [KKJMK OY] kustantama, ja Gilbrantin kirja on Toivo Haapalan ja Sakari Halmemiehen omakustanne. Itse asiassa – melko lailla yllättäen – Suomen kansallisbibliografian mukaan mikään Pawsonin kirjoista ei ole Aikamedian kustantama). Vaikka Aikamedialla ei ole helluntailiikkeessä virallisesti kanonisoitua roolia, se on kuitenkin helluntaiherätyksen mediatalo; näin ollen Aikamedia ei ole tässä mielessä ottanut asiaan suoraa kantaa, ainakaan tuossa muodossa.

On kuitenkin tärkeää huomata, että yhteisössä, joka pitää Raamattua merkittävässä asemassa, tällaiset kirjat ovat tärkeitä ja arvovaltaisia. Jos joku haluaa pitää itseään ”raamatullisena”, hän todennäköisesti kuuntelee opetusta aiheesta, joka pohjautuu voimakkaasti Raamattuun.

Tässä vaiheessa pitäisi mielestäni pohtia, onko ylipäätään koko siinä asetelmassa, että rajoitetaan naisten mahdollisuutta tulla pastoriksi, selkeitä hengellisen väkivallan tunnuspiirteitä. Kuitenkin asia olisi niin laaja, että tämä postaus karkaisi kilometrien mittaiseksi pohdinnaksi, koska siinä pitäisi määritellä myös hengellisen väkivallan olemusta tässä yhteydessä (erityisesti foundationalistista kysymystä, eli millä perusteella voimme ylipäätään sanoa, että joku asia on jotain, tai erityisesti, miten voimme väittää, että jonkun asian pitäisi olla jotenkin). Palannen siis asiaan joskus myöhemmin.

Mistä sitten on puhuttu? Kutsun tärkeys

Edellä olen vihjannut, että keskustelu naisten asemasta seurakunnassa ja naisten mahdollisuudesta toimia pastoreina ei ole keskittynyt ensisijaisesti Raamattuun. Mitä argumentteja kokonaisuudessa on käytetty? Esittelen tässä joitakin ajatuksia aiheen tiimoilta.

Kokemus kutsusta on tärkeä monille naisille, jotka ovat tulleet pastoreiksi. He ovat kokeneet, että Jumala on kutsunut heidät toimimaan seurakunnassa. He eivät ole tehneet asiasta sen suurempaa raamatuntulkintaa, koska he ovat kokeneet, että Jumala on kutsunut heidät. Muuan naispastori kommentoi, että hänen tullessaan pastoriksi hän ei juuri käynyt mielessään raamatuntulkinnallisia perusteita läpi, vaan luotti kutsuunsa. (Toisaalta eräs toinen kommentoi, että oli paljonkin miettinyt aihetta, joten kuva ei ole yksiselitteinen.)

Moni kristillisessä traditiossa korostaa, että Raamattu on ensisijaisesti se, jota vasten meidän tulee arvioida oppimme ja kokemuksemme. Jos siis joku kokee jonkin asian, hän voi Raamatusta tarkistaa, onko hänen kokemuksensa ”oikein” eli Jumalan mielen mukaista. Myös helluntailaisuudessa on tällainen korostus. Kuitenkin tässä tilanteessa kokonaisuus hahmottuu hieman eri tavalla: helluntailaisessa ajattelussa Jumala on ensisijaisesti Raamatun pääkirjoittaja (vaikka tunnustettaisiin, että ihmiset ovat kirjoittaneet Raamatun, silti korostetaan, että ihmiset kirjoittivat sinne juuri ne asiat, joita Jumala halusi sinne päätyvän). Samoin korostetaan sitä, että Jumala on edelleen tänä päivänä aktiivinen, ja antaa kokemuksia ja kutsumuksia ihmisille. (Ei liene kenellekään tätä tekstiä lukevalle yllätys, että helluntailaisuudessa kokemusten korostus on suhteellisen etualalla.) Kun siis nainen kokee, että Jumala kutsuu häntä pastoriksi, hän uskoo, että kyseessä on sama Jumala, joka on kirjoittanut Raamatun. Koska Jumala tuskin muuttaa mielipidettään jatkuvasti, Hän lienee selvillä siitä, mitä Raamattuun on kirjoittanut; näin ollen nainen saattaa hyvällä omallatunnolla todeta, että ei ole hänen ongelmansa miettiä asiaa Raamatun kanssa, koska tämä selitysongelma kuuluu Jumalalle.

Kaikki naispastorit tuskin mieltävät tilannetta näin äärimmäisesti. Tosin ystäväni kysyi kerran eräältä naispastorilta, mitä hän on mieltä niistä raamatunpaikoista, jotka näyttävät siltä, että nainen ei voisi toimia pastorina. Tämä vastasi, että ei ole oikeasti edes miettinyt asiaa, koska Jumala kutsunut hänet, joten hänen ei tarvitse miettiä asiaa.

On totta, että naispappeuden/-pastoriuden vastustajat pitävät tällaista perustelua mielivaltaisena ja onttona. Heidän mukaansa tämä voi johtaa hyvin mielivaltaiseen raamatuntulkintaan, jossa oma kokemus ajaa tekstin merkityksen yli. Tässä kritiikissä on kieltämättä oma johdonmukaisuutensa: miksei mennä myös kaikissa muissa asioissa sen mukaan, mitä koetaan? Tämä lopulta nostaa häpeämättömän subjektiivisuuden ylimmäksi auktoriteetiksi: ”saan tehdä näin, koska koen näin.”

Kuitenkin helluntailaisessa symboliuniversumissa asia ei jää vielä tähän. Eräs naispastori totesi, että Jumala on myös muiden kautta vahvistanut hänen kutsuaan: kun hänellä on ollut epäilyksiä aiheen kanssa, asiasta tietämättömät ihmiset ovat tulleet sanomaan hänelle, että he ovat kokeneet, että Jumala haluaa rohkaista heitä jossakin asiassa, ja että he miettivät jotain juttua, mutta heidän pitäisi vaan tehdä sitä (siis ovat saaneet profetian, jossa tilanteesta tietämätön ihminen on antanut vastauksen juuri siihen, mitä he ovat miettineet). Samoin eräs totesi, että hän myös hänen seurakuntansa on huomannut, että ”Jumala on hänen kanssaan”; ts. Jumala vaikuttaa hänen palvelutyönsä kautta pastorina. Kyseessä ei ole siis vain hänen henkilökohtainen kokemuksensa, vaan yhteisön tunnistama Jumalan vaikutus. Tämä on vahvistanut hänelle hänen luottamusta kutsuunsa. Eikö itse Jumala ole vahvistanut asiaa hänelle muiden kautta?

Muita argumentteja puolesta

Listaan tässä lyhyesti joitakin muita argumentteja, joita on esitetty naisten pastoriuden puolesta, ja arvioin niitä helluntailaisen yhteisön sisäisen logiikan kannalta. (En käsittele tässä muun muassa näkemyksiä siitä, ovatko Kolminaisuudessa persoonallisuudet tasa-arvossa vai tietyssä hierarkiassa. Asia on ensinnäkin kamalan monimutkainen, ja toiseksi harvempi suomalainen miettii asiaa.)

”Naiset pystyvät tekemään samat asiat kuin miehetkin – itse asiassa paremmin kuin miehet!” Tämä on totta, ja naiset voivat olla huomattavasti pätevämpiä kuin miehet sosiaalisissa asioissa. Kuitenkin tämä argumentti jättää huomiotta alkuperäisen kommentin, että keskustelu on luonteeltaan teologinen, ei käytännöllinen. Toisin sanoin, naispastoriuden vastustajille on ihan sama, mitä tuloksia asiasta tulee; tärkeää on se, että asia on Raamatun (ja näin ollen Jumalan mielen) mukaista.

”Jumala on siunannut naisten palvelustyötä!” Tämä muistuttaa hieman edellistä argumenttia (ja viittasin tähän edellisessä alaosiossa), mutta tämä on hieman erilainen: tämä ei liity niinkään se, mitä ihminen tekee (kuinka hyvää työtä hän tekee), vaan se, mitä Jumala tekee ihmisen työn kautta. Kristillisessä ajattelussa ihmiset ovat Jumalan toiminnan kanavia; jos siis jossakin tulee ihmisiä uskoon tai Jumala vaikuttaa jollakin muulla tavalla, silloin Jumala on toiminnassa, ei niinkään ihminen. Toimiiko Jumala voimakkaasti sellaisten ihmisten kautta, joita hän ei hyväksy mukaan toimintaansa? Tämä argumentti on edellistä voimakkaampi. Kuitenkin vastaansanojat saattavat viitata siihen, että Jumala on historiassa toiminut myös sellaisten ihmisten kautta, jotka eivät ole seuranneet häntä; Vanhan testamentin pakanahallitsijat mainitaan usein henkilöinä, joita Jumala on käyttänyt. Sitä, onko Kristusta julistavan tehtävä verrattavissa pakanakuninkaaseen, on tietysti monimutkaisempi kysymys, mutta alustavasti voisin todeta, että vasta-argumentti ei ole kaikista vakuuttavin.

”Jos nainen ei voi tehdä samoja asioita kuin mies, hän on eriarvoisessa asemassa; Jumala on luonut ihmiset tasa-arvoisiksi!” Tämän ajatuksen mukaan nainen ei ole oikeasti tasa-arvoinen miehen kanssa, jos hän ei saa tehdä samoja asioita; tällöin tasa-arvo on vain jotain kummallista puhetta siitä, miten ollaan ”Jumalan edessä tasa-arvoisia”. Kuitenkin – vaikka tässä on oma johdonmukaisuutensa – mielestäni tämä argumentti käsittää väärin kokonaisuuden. Ainakin teoriassa on mahdollista, että Jumala luo miehille ja naisille erilaiset roolit (kyseiset roolit tulevat selväksi jo lisääntyessä; minä hoidin raskausaikana jalkahieronnat, vaimoni lasten kasvattamisen vatsassaan), mutta siitä huolimatta pitää heitä samanlaisessa arvossa. Tässä siis sama arvo sekoitetaan samaan funktioon eli toimintaan. Näin ollen tätä argumenttia ei voida pitää lähtökohtana ennen raamatuntulkintaa, vaan molemmat mahdollisuudet on jätettävä alustavasti auki.

”Jumalalla kutsui alun perin tähän tehtävään miehiä, mutta kun he eivät suostuneet, Hän kutsui minut.” Muistaakseni Suzette Hatting kommentoi aiheesta tuolla tavalla. Tämä keskustelu vetoaa myös kokemusargumenttiin, mutta tekee toisaalta naisten palvelutyöstä Jumalalle sekundaa: ”no mene sinä sitten, kun ei ketään pallillista löydy!” Lisäksi tämä saanee helluntailaisenkin raamattunäkemyksen vähän rakoilemaan: Jumalan on pakko muuttaa mieltään Raamattuun kirjatuissa asioissa, kun nyt tuli näin kinkkinen tilanne.

”Asia on pikkujuttu. Tuollaisia ei pitäisi miettiä, vaan pitäisi tehdä jotain oikeaa!” On mahdollista, että monen (erityisesti niiden, jotka seuraavat keskustelua sivusta!) mielestä kyseessä on täysin käsittämätön pikkujuttu. Kuitenkin yhteisölle, joka perustaa itsensä johonkin perusdokumenttiin (Raamattu), ja jonka olemukselle on keskeistä olla johdonmukainen tämän dokumentin seuraamisessa (”raamattu-uskollisuus”, ”raamatullisuus”), kysymys ei ole ollenkaan pikkujuttu. Tietysti voidaan keskustella, onko tärkeämpää saarnata evankeliumia ja auttaa heikossa asemassa olevia, vai taistella pikkujutuista. Toisaalta voidaan kysyä, mitkä teot luovat yhteisölle suuntaa poispäin raamattu-uskollisuudesta; eli tästä näkökulmasta naispastoriuden vastustajalle kyseessä ei ole pikkujuttu, koska kyseessä on teologinen kompromissi.

”Seurakunnassa pitää olla tasa-arvo!” Tasa-arvon vaatimus on erityisen järkevä, ja yhteiskunnassa naisten tasa-arvoistuminen on saanut paljon hyvää aikaan (ja sillä saralla on vielä paljon tehtävää). Kuitenkin tämäkin argumentti törmää siihen, että kysymys on seurakunnassa ensisijaisesti teologinen. Jälleen kerran.

”Mies ja nainen ovat yhdessä Jumalan kuva; näin ollen Jumalan kuva on vaillinainen, jos mies ja nainen eivät toimi rinnakkain myös johtajuustasolla.” Tämä argumentti korostaa sitä, että Jumala loi kokonaisuuden, jonka tulee heijastella itseään. Kuitenkin tähän voisi kommentoida, että jos ei oleta, että Raamattu puoltaa naisjohtajuutta, niin tässä laitetaan vastakkain teologia Jumalan kuvasta ja johtajuudesta. Samoin tässä olisi osoitettava, että Jumalan kuvana oleminen yhteisössä vaatii todella molempien sukupuolten olemista johdossa, eikä esimerkiksi vain mukana yhteisössä.

Ei-eksegeettisiä vasta-argumentteja

Myöskään naispastoriuden vastustajat eivät pitäydy vain siinä, että ”Raamattu sanoo asian, joten se nyt vain on niin, niele pois.” (Vrt. puhtaasti ”The Bible says it, I believe it, that settles it.”) Yleensä pyritään löytämään myös muita argumentteja sen puolesta, että nainen ei voisi olla pastorina. Miksi Jumala sitten kieltäisi naisia toimimasta seurakunnassa pastoreina? Pelkkää ilkeyttään ja mielivaltaisuuttaan, vai olisiko taustalla joku muu syy? Esittelen muutamia argumentteja, eikä tässä tule käsittää, että kaikki naispastoriuden vastustajat allekirjoittaisivat kaikkia argumentteja.

Eräs argumentti on, että naiset ovat liian tunteellisia, joten he eivät tästä syystä ole hyviä johtajiksi; sen sijaan miehet ovat rationaalisempia, joten heidän on parempi olla johtajia. Tähän olisi paljon sanottavaa, mutta tahtoisin suunnata katseet erääseen vähemmän hempeilyyn taipuvaiseen naisjohtajaan, joka kummasti tulee itselleni mieleen: jo edesmenneeseen Britannian pääministeriin Margaret Thatcheriin. Rautarouva ei arkaillut ryhtyä esimerkiksi Falklandin sotaan, vaikka moni muu olisi samassa tilanteessa yrittänyt turvautua vähemmän lyijyiseen diplomatiaan. Samoin on reilua huomauttaa, että aina on ollut vahvatahtoisia ja lujia naisjohtajia, ja aina on ollut heikkoja ja toisten (myös vaimojensa!) taakse piiloutuvia miesjohtajia. Näin ollen argumentti ei ole pätevä.

Toinen argumentti on, että koska naiset ovat herkempiä, on käytännössä hyvä, että seurakuntaa johtavat miehet. Eräs kaverini kertoi, että hänen vanhimmistonsa jäsen oli kommentoinut, että vanhimmisto on ajoittani niin tuulinen paikka (ihmiset tarjoavat usein vähemmän kaunista kritiikkiä), että hän on iloinen, että hänen vaimonsa ei joudu kestämään sitä. Tässä on siis taka-ajatuksena naisten suojeleminen seurakunnassa. Tähän saattaa liittyä myös ajatus, että nainen on ”heikompi astia”, eli hän on pohjimmaiselta luonteeltaan heikompi ja hajoavampi. Vaikka tämä saattaisi olla totta joidenkin kohdalla, siitä lienee kuitenkin mahdotonta tehdä yleispätevää lainalaisuutta.

Kolmas kuulemani asia liittyy siihen, että naiset ovat luonteeltaan tasaväkistäviä ja demokraattisia, kun miehille on taas tyypillisempää ottaa johtoasema; näin ollen naiset eivät voisi olla vahvoja johtajia, joita seurakunnassa tarvitsee olla. Kuitenkin voidaan kysyä, kertooko tämä enemmän seurakunta- ja johtajuuskäsityksestä kuin siitä, mitä seurakunnan pitäisi todella tehdä; jos seurakunta ottaa huomioon ihmiset, se tuskin on kovin huono seurakunta.

Edellä esitetyt argumentit voivat kuulostaa joillekin pimeän keskiajan manauksilta tasa-arvoisen ajan valoa vasten katsottuna: ne jättävät vain ruman, mustan siluetin valon eteen. Kuitenkin täytyy ymmärtää, että kommentit toimivat omassa järjestelmässään: jos Jumala kerran kieltää asian, niin sillä luulisi olevan jotain käytännöllisiä perusteluita takanaan. Vaikka teoriassa tahdotaan jättää mahdollisuus, että Jumala olisi vain mielivaltainen (ja sovinisti), usein halutaan uskoa, että Hänen käskyjensä takan on todellisia syitä.

Jatkoa seuraa!

Vihdoin tässä vaiheessa voimme kääntyä sitä kohti, että kurkkaamme, voiko Raamatusta sanoa mitään aiheesta, ja mitä uudempi helluntailainen keskustelu on aiheesta sanonut. Koska tämä postaus on jo kuitenkin paisunut enemmän kuin kymmenen hiivapalan pullataikina lämpimässä pannuhuoneessa, jätän asian seuraavaan kertaan. Vaikka lupailin, että tarjoan jo tässä postauksessa asiasta suurta viisautta, jätän suuret valaistumiset ensi viikkoon. Ei sillä, että lupaisin tarjota viimeisen totuuden elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta, mutta lupaan ainakin valottaa jotain eksegeettisiä ajatuksia sekä uutta helluntailaista tutkimusta aiheesta. Sitä jäämme vesi kielellä (tai herne nenässä) odottamaan.

EDIT: 1.5.2013, klo 9:54 "Muita argumentteja puolesta"-osan viimeinen kappale oli jäänyt kesken, täydensin sen. Samoin täydensin alaosion ensimmäistä virkettä.

13 kommenttia:

  1. Kaikki asiallinen keskustelu on hyväksi-mutta jos pakkosyötetään omaa-usein toisilta saatua teologista selitystä niin menee maku keskustelusta.Esillä olevaan asiaan,sanoisin näin ilman nisia ei olisi ollut seurakuntia he menivät ja julistivat-täys kunnia heille uskollisuudesta.Pastori (paimen)on mies Kysymys ei ole mies-tai naisasia-kysymys on onko Raamattu Pyhä,onko se Jumalan itseilmoitus meille,muuttumaton totuus,vai vaihtoehto kysymys josta valitaan mutu tuntumalla sopiva vaihto ehto.Olkaamme Beroan uskovien kaltaisia-tutkitaan onko kuultu Sanan mukaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raamatun arvovallasta puhuttaessa olen lupaillut, että otan kantaa raamatunpaikkoihin seuraavaksi; samoin otan jonkin verran kantaa tuohon raamattunäkemyskeskusteluun (onko tässä kyseessä tulkinta- vai arvovaltakeskustelu). Silloin on mahdollista arvioida, onko touhussani Berealaista vai Laodikealaista vai Iisebeliläistä henkeä ;)

      Koska tämä ei ole eksegeettinen eli raamatuntulkinnallinen/selityksellinen blogi, en ole ainakaan ensimmäiseksi halunnut sellaista katsausta. Samoin näitä tekstejä kirjoittaessani minulle oleellista ei ole oma mielipiteeni, vaan se, miten asiasta puhutaan, tai mitä sisäistä logiikkaa tässä käytetään. Tämän blogin yksi tarkoitus on analysoida sitä helluntailaisuutta, jonka parissa elämme. Täällä tarkoitukseni ei ole saarnata, vaan pohtia. Asioita on parempi ensin miettiä ennen kuin lähtee saarnaamaan niistä.

      Poista
    2. Olkoompa Mäenpää itseoppinut tahi muilta oppinut, niin varsin loogisia argumenttejä hän tuo pohdittavaksi. Itseoppinutkin tarvitseen kyllä melkoisen pinon materiaalia (kirjoja) jos aikoo jotakin oppia.

      Poista
  2. Mäenpää, vetosit Margaret Thatcheriin. "Rautarouva ei arkaillut ryhtyä esimerkiksi Falklandin sotaan, vaikka moni muu olisi samassa tilanteessa yrittänyt turvautua vähemmän lyijyiseen diplomatiaan."

    Thatcherin ja jonkun helluntaiseurakunnan paimenen välillä on kuitenkin todella iso ero; Thatcherilla oli takanaan puolueensa, konservatiivien, vankka tuki ja taisipa siinä olla brittien enemmistökin hyökkäyksen takana. Thatcherilla oli takanaan siis valtavasti poliittista voimaa ja monia vaikutusvaltaisia ihmisiä, jotka olivat ehdottomasti hänen linjoillaan mitä tuli sotaan lähtemiseen. Moni vaikutusvaltainen lehti oli hankkeen takana. Olisiko hän edes pysynyt pääministerinä, jos EI olisi lähtenyt Falklandin sotaan tuossa tilanteessa?

    Hengellinen johtaminen eroaa poliittisesta johtamisesta hyvin selvästi, vaikka monia yhtäläisyyksiäkin on. Hengellinen johtaminen on hengellisen taistelun johtamista. On taistelu henkivaltoja vastaan. Hengellinen johtaja on aina ristiriidassa tämän syntisen sukukunnan arvoja kohtaan. Se pitää häntä kummajaisena, vanhanaikaisena ja suvaitsemattomana. Uskon, että paineet hengellisiä johtajia, pastoreita ym. vastaan tulevat vain kasvamaan tulevana aikana. Heitä kohtaan tullaan hyökkäämään sekä tosiasioilla että valheilla. Miltään medialta on turha odottaa apua sellaisessa tilanteessa, ei ehkä edes kristilliseltä medialta. Vain Jumalalta voimme odottaa apua.

    Naiset ovat emansipoituneet viime vuosisadan aikana ja asiassa on toki paljon myönteistä. On hyvin päteviä naisia tutkijoina, lääkäreinä, insinööreinä ja se on ihan ok. Asialla on myös kääntöpuolensa, jonka innokkaimmat tasa-arvon puolestapuhujat mielellään unohtavat: nainen tosiaankin ON se heikompi astia eli naiset KESKIMÄÄRIN ovat fyysisesti heikompia. Niinpä kun naiset ovat ottaneet miehiltä (ei uskovilta) mallia esim. alkoholin suurkuluttajina, on se ollut monelle naiselle katastrofi.

    Mahtavatko teinitytöt edes tietää, että nainen kestää liiallista alkoholin käyttöä paljon miestä huonommin, hän alkoholisoituu paljon nopeammin kuin mies juodessaan saman verran? Maassamme syntyy entistä enemmän FAS-lapsia juopoille äideille. Nuoret naiset ovat eniten psyykelääkkeitä kuluttava ryhmä tässä maassa.

    Elokuvissa nuori poliisinainen ryntää ensimmäisenä sisään, kun vastassa on väkivaltaisia miehiä. Elokuvissa hintelä nainen lyö tajun kankaalle riskiltä mieheltä tuosta vain, pari lyöntiä ja mies on maassa. Tosielämässä miehillä on tuollaisissa tilanteissa päävastuu, kuten kuuluukin olla.

    Äärimmillään “kyllä nainen pärjää kaikessa missä mieskin” –asenne voi tulla todella kalliiksi. Ranskalaissyntyinen nainen, Dominick Arduin, yritti ensimmäisenä naisena hiihtää pohjoisnavalle maaliskuussa 2004 ollessaan 43-vuotias. Hänellä oli niin kiire tuossa kunnianhimoisessa tavoitteessaan, että hän tiettävästi lähti matkalle puutteellisissa varusteissa (ainakin liian iso märkäpuku yllään). Hän kuoli. Hänestä ei ollut tehtävään, johon miehistäkin kaikkein vahvimmat kykenevät, todelliset supermiehet. Raamatussa Paavali opettaa oman heikkoutensa tunnustamista. Feministit julistavat naisten vahvuutta. Parempi olisi niin miehille kuin naisille tunnustaa oma heikkoutensa ja pyytää Jumalalta voimaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka Falklandin sotaan johtaneet tapahtumat – kuten muutkaan historialliset tapahtumat, jotka eivät liity blogin aiheeseen – ovat mielenkiintoisia, en mielelläni pohtisi niitä tässä kauhean pitkästi. En ole erityisen perehtynyt 1900-luvun historiaan (kummasti kaikki sitä ainakin 1500 vuotta vanhempi kiinnostaa enemmän), mutta totta. Thatcherilla oli takanaan puolueensa ja muuta kaikkea. Kuitenkaan hänen suosionsa ei ollut missään tapauksessa huippulukemissa (kaukana siitä), kun päätös lähteä sotaan tuli. On kuitenkin totta, että onnistuneet sotatoimet pelastivat hänen uransa siinä vaiheessa. Otin päätöksen lähteä sotaan lähinnä kuvauksena Thatcherin otteesta politiikkaan: hän oli johdonmukainen, armoton ja kova ajaessaan hyvinä pitämiään linjauksia. Ei siis esimerkki vaaleanpunaglitteröidystä pehmo-Barbie-johtajuudesta. Näin ollen Thatcher oli esimerkki voimakkaasta ja tiukasta naisjohtajasta.

      Itse näen vähän eroa yleisessä johtamisessa ja seurakunnan johtamisessa. Siinä on tietysti se, että pitää olla asiantuntija alueellaan (tuntea Raamattunsa). Lisäksi mukana on vaatimus siitä, että pystyy ottamaan myös hengellisen vastuun ihmistä. Lisäksi, kuten mainitsit, uskon, että mukana on myös hengellistä vääntämistä ja tietysti uskomme, että siinä tarvitaan niin sanottua herkkyyttä hengellisille asioille. Kuitenkaan en näe, että tässä listassa olisi mitään sellaista, mikä vaatisi miehenä olemista. Kuvittele vaikka ystävämme Margaret Thatcher – tosin uskoontulleena, helluntailaistettuna ja Hengellä täytettynä versiona. Miksi hän ei voisi toimia seurakunnan johtajana? (Jätetään nyt pois se, että moni meistä olisi sitä mieltä, että hän voisi tarvita pari kiloa empatiaa, ennen kuin minä haluaisin hänet omaksi pastorikseni.)

      On totta, että miehet ovat keskimäärin naisia vahvempia fyysisesti. Sillä on mitä ilmeisimmin tekemistä huomattavasti korkeampien testosteronitasojen kanssa, jossa miehillä on etumatkaa (tästä olen tietysti hyvin iloinen, koska salilla treenatessa saan nopeammin rautaa ilmaan kuin vaimoni). Kuitenkaan en näe, että tällä olisi mitään tekemistä johtajuuden kanssa. Jos näin olisi, pastoriksi pääseminen vaatisi myös järjestysmiesvalmiuksia – ja kaikella kunnioituksella, suurin osa pastoreista ei nosta niin paljoa rautaa, että tällä fyysisellä puolella olisi merkitystä. Oli pastorina sitten Pirkko tai Petteri, kumpikaan tuskin hoitaa kokoussaliin tulevan räyhääjän taltuttamisen omakätisesti.

      Tiivistetysti: on totta, että naiset ovat fyysisesti keskimäärin heikompia. Kuitenkaan tällä ei ole mitään tekemistä johtajuuden kanssa.

      On totta, että omat heikkoutensa on hyvä tunnustaa (ja reiluuden nimissä oletan, että pointtisi oli, että tunnustaisimme, että naisillakin on jotain "heikkouksia"). Samoin on typerää olla tyhmänrohkea. (Jälleen kerran reiluuden nimissä voisi mainita, että käsittääkseni historiasta löytyy enemmän tyhmänrohkeita miehiä, jotka eivät ole ymmärtäneet rajoituksiaan, vaan ovat kuolleet yrittäessää jotain, mihin heillä ei ole rahkeita.) Kuitenkaan en mene tässä siihen asti, että kaikilla naisilla olisi joku henkinen heikkous, vaikka he luulevat olevansa vahvoja, ja tästä syystä heidän pitäisi tunnistaa, että heistä ei ole johtajiksi. Tätä ajatusta en pysty mitenkään allekirjoittamaan sen valossa, mitä naisista ja miehistä tiedän.

      Poista
    2. Nyt ei riitä aika isompaan kommentointiin, mutta mitä tulee nimimerkkiin, niin aiemmin kirjoitin käyttäen nimeä Sebulon.

      Ylipäänsä minua kiusaa tämän blogin joissakin kirjoituksissa/ niiden kommentoinneissa se pyrkimys saada asema, saada nimitys hengelliseen johtajuuteen. "...vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne", opetti Jeesus kristillisestä pyrkimisestä johtajuuteen.

      Suosittelen jokaista hengellisestä johtamisesta kiinnostunutta lukemaan Tapani Suonnon "Mitä on hengellinen johtajuus?" Siitä pätkä opetusta:

      "Miten kohtelet ihmisiä ja millainen olet lähimmäisenä, ratkaisee paljon. Jos autat rinnallasi olevia ihmisiä vahvistumaan, pääsemään uudelle tasolle hengellisesti ja löytämään oman paikkansa Herran palveluksessa, sitä vakaammalla sydämellä he seuraavat myös sinua. Auta heitä tukien, rukoillen, neuvoen ja opettaen, ja kun he eivät yksin uskalla astua konkreettisesti eteenpäin, kulje heidän edellään ja näytä esimerkkiä."

      Herra antakoon seurakunnalleen suunnannäyttäjiä, joilla on palvelijan mieli ja sielu.

      Poista
    3. Tervetuloa takaisin, Sebulon! Vähän mietimmekin, näkyykö sinua vielä täällä. Näkyy.

      Kahdessa tekstissäni olen lähinnä kirjoittanut siitä, että kun naiset hyvänen aika tekevät kaikkea mahdollista, niin miksi emme virallista sitä? Koko jutun ongelma on siinä, että on sitä meidän miehenä helppo katsella vierestä ja ihmetellä, mikä siinä on niin kummallista, miksi tuollaista juttua pitää edes tavoitella? Hyväosaisen on helppo olla hurskas, kun asiat ovat itsestäänselvyyksiä. Ongelma on siinä, että jos me koemme oikeasti kutsua johtoasemaan, meidän on helppo ottaa se. Naisena on kuitenkin se, että vaikka kokisi mitä, joutuu jatkuvasti taistelemaan sen kanssa, että pallit puuttuvat. Ne taikakalut avaavat tien johtajuuteen helluntaiseurakunnissa paljon paremmin kuin mitkään taikanasanat sadun Ali-Baban luolaa.

      Jos siis määrittelen ongelman (tässä keskustelussa saan käyttää Kaanaan kieltä), niin ongelma on siinä, että jos joku nainen ihan tosissaan kokee, että Jumala haluaa hänet pastoriksi. Pitääkö hänen todeta "sori Jumala, nyt ei natsaa, kun ei noi päästä", vai voiko hän sanoa hyvällä mielin, "Jumala muuten puhu mulle asiasta, ja haluaisin kokeilla". Tämä tietysti sillä, että toivottavasti jokainen tietää, että seurakunnan johtajuus ei ole tavoiteltava asia; itse en ole siitä kiinnostunut, koska tiedän paljon helpompiakin tapoja saada p***aa niskaani lavatolkulla, ja vääntää keskenkasvuisten ihmisten kanssa.

      Poista
    4. Johtajuudelle on tilaa Jumalan valtakunnassa. Jolla on se lahja, löytää varmasti niitä, jotka tarvitsevat opastajaa, opettajaa ja tekijää. Ei tarvitse kuin avata silmänsä kotikulmillaan ja todeta, kuinka paljon ympärillä on eksyneitä lampaita. Minä en kuulu srk: johtoelimiin, mutta olen lukuisten muiden tavoin niitä, joilla on kaksi, kolme jne seuraajaa. Siis ihmisiä, jotka kääntyvät puoleeni ahdingossa. Heille olen suunnan näyttäjä. Kun siis esim. "Saara" tässä blogissa murehti , kun ei saanut saarnata srk:n kokouksessa, niin mieleeni nousee kysymys: onko Saaralla näitä seuraajia, joista hän kantaa huolta, joita hän opastaa eteenpäin elämän tiellä?

      Jos on vähässä uskollinen, voi päästä paljon vartijaksi. Jos ei kiinnostu yhdestä tai kahdesta ahdingossa olevasta lähimmäisestä ja ala opastaa heitä Kristuksen tuntemiseen, on tuskin kyvykäs opastamaan koko seurakuntaakaan.

      Johtajuudelle, opastajille on tilaa, heistä on pula. Mikrofonin taakse kyllä riittää tulijoita.

      Poista
    5. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että seurakunnissa tarvitaan enemmän toisten ihmisten huomioimista ja heille läsnä olemista. Tästä on vaikea olla eri miltä. Kuitenkin, kun viittaat täällä kirjoittaneeseen Saaraan, joudun ensin huomauttamaan siitä, että teet melkoisia oletuksia hänestä: onko reilua lähteä epäilemään sitä, palveleeko hän Jumalaa paikallaan, ja pitääkö hän huolta lähimmäisistään? Tekstistäsi saa sen kuvan, kuin lähtisit saman tien epäilemään asiaa, kun joku puhuu naisten johtajuudesta. Jos mies kirjoittaisi jossakin, ”olen palvellut seurakunnassa aktiivisesti x vuotta, ja koen kutsua pastorin työhön”, tuskin ensimmäisenä epäilisit hänen motiivejaan ja hengellistä vaellustaan. Miksi siis, kun nainen sanoo samaa (ja lisää siihen, että se on tosi vaikeaa seurakunnissa ja että miehet eivät aina käyttäydy ollenkaan asiallisesti asian tiimoilta), teet tällaisia oletuksia? Tai jos et tee, niin tekstistäsi saa hyvin paljon sellaisen kuvan, että tätä vihjaat.

      Saaran pointti saarnaamisessa oli se, että on kummallista, että kokonaisuuteen ei vaikuta se, missä on sinun armoituksesi; tärkeämpää on, että sinulla on kivekset. Jos käännetään tilanne toisinpäin, ja koko seurakunta olisi sitä mieltä, että sinä et saa auttaa vähäosaisia, viedä heille vaatteita tai ruokaa, ottaa heitä kotiisi ja ohjata heitä heidän ongelmiensa keskellä, koska sinä olet mies. Näin ollen pallisi estäisivät sinua tekemästä sitä, minkä koet tärkeäksi, mihin koet kutsua ja ilmeisimmin armoitusta. Oletan, että esittäisit asiaa koskien kysymyksen jos toisenkin, ja mahdollisesti myös vastalauseen.

      Poista
    6. Sebulon vastaa:

      Saara kertoi 26.04., että hän on "...saanut seurata miten viereltäni on vähemmän kokeneita nuorempia miehiä nostettu isoihin vastuutehtäviin ja päiväkokouksen opetusvuoroihin samalla kun itselle tarjotut vastuut ovat olleet siellä kahvituspöydän takana."

      Tämä on juuri sellaista pohdintaa, josta en pidä, koska se kertoo siitä, että ei luoteta Jumalan avaavan ovia ja sulkevan ovia. Ei uskota johdatukseen. Se, mikä maailmassa on suurta ja hienoa, ei aina ole sitä Jumalan silmissä. Saara ei tuntunut itsekään arvostavan sitä, että on saanut opettaa alle 18-vuotiaita ja naisia, vaikka sekin on hyvin arvokas luottamustehtävä. Pitäisi päästä puhumaan koko seurakunnalle. Mielestäni tämä on galatalaiskirjeen 5.luvun mainitsemaa lihan tekoa, kateellisuutta. Saara vetoaa paremmuuteensa, koska vertailukohtana on "vähemmän kokeneet miehet". Tämä on itsensä ylentämistä, mistä meitä varoitetaan. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että huulenheitto naisten vaikenemisesta on väärin. Kyllä naisilla on paljonkin sanottavaa seurakunnassa. Ja esimerkin voima on aina suuri, se puhuu enemmän kuin hienot sanat, joilla ei ole katetta puhujan elämässä, oli tämä mies tai nainen, lukenut tai oppimaton.

      Minä muistan nuoruudestani yhden nuoren veljen, joka tuli seurakuntaamme. Hän oli ilmetty opettaja alusta alkaen, aivan nuori mies, noin 22-23-vuotias. Tämän näki koko seurakunta. En muista kadehtineeni häntä, minua nuorempaa miestä. Iloitsin, että Herra oli antanut meille noin lahjakkaan veljen joukkoomme ja kuuntelin häntä mielelläni. Ei ikä siis kerro kaikkea opettamisen kyvystä, vaikka ikä antaakin kokemuksen myötä paljon lisäarvoa opetukseen.

      Kirkossa on tilanteita, joita en halua meille. Siellä voi kirkkoherraksi päästä vaalitavan vuoksi ehdokas, joka ei saa eniten seurakuntalaisten ääniä, mutta joka on valintasysteemin suosima. Niinpä kirkossa on seurakuntia, joiden oma arvostettu kappalainen on sivuutettu ja tilalle on työnnetty ulkopuolelta joku "kokeneempi tai koulutetumpi" ehdokas. Kuitenkin seurakunnalla pitäisi olla ehdoton etuoikeus valita juuri se, jonka se haluaa valita. Näin oli ainakin alussa.

      En itse ole hirveän kiinnostunut sellaisesta sanan opettajasta, joka ei opeta eikä itse toteuta luottamusta siihen, että kun olet rukouksessa jättänyt asiasi Jumalan eteen, niin luotat juuri niiden oikeiden ovien avautuvan ja väärien pysyvän kiinni. Herra tietää minua paremmin, mikä on minun paikkani. Se ei ehkä ole siellä, missä minä haaveilen. On minunkin edessäni esim. pari työpaikkaa pysynyt suljettuna, mutta luotin niissäkin tilanteissa Herran päätöksiin. Välillä meitä viedään kuten Moosesta, monen kuivan erämaavuoden kautta eteenpäin. Meitä kasvatetaan pienemmiksi. Silloin Jumalan voima saa paremmin tilaa, kun me emme itse kuvittele suuria itsestämme.

      Tämä Markus sinun ikäpolvesi, joka vannoo tämän täydellisen tasa-arvon nimeen, ei enää seurakunnassa puhu veljistä ja sisarista. Se ottaa liikaa oppia feministien asenteista. En usko, että he ovat meille se oikea suunnannäyttäjien joukko. Kyllä sanassa on paremmat suuntaviivat.

      Kysymykseni siitä, onko Saaralla seuraajia, jotka luottavat häneen, kääntyvät ahdingossaan hänen puoleensa, on mielestäni aivan oikea. Jos niitä on, heihin pitää panostaa. Jos Saaralla, minulla tai kenellä tahansa uskovalla on oikeasti jotain annettavaa toisille, ihmiset ottavat kyllä yhteyttä. Ja viimeisellä tuomiolla monet viimeiset ovat ensimmäisiä. Ei se arvojärjestys, joka uskovilla on seurakunnassa, ole välttämättä sama kuin Jumalan arvojärjestys.

      Uskollisuus on hengen hedelmä, sanoo Sana Gal.5:ssä.

      Poista
    7. OSA 1: Vastaan tähän muutamalla tasolla: toisaalta olen joistakin asioista samaa mieltä, mutta vastustan sitä, että analysoisimme tässä (tai että puhut itse!) ihmistä, jota emme tunne, ja jonka ajatusmaailmaan olemme päässeet vilkaisemaan vain yhden lyhyen, turhautuneen blogitekstin kautta. Näin ollen Saaran motiivit jätetään nyt keskustelun ulkopuolelle, eikä niihin enää viitata, ellei hän itse saavu keskusteluun viitattavaksi. Jos Jumalasta puhutaan sydänten tuntijana, me emme ole sellaisia ainakaan tässä, ja meidän tehtävämme ei ole arvuutella toisten sieluntiloja.

      Siirrän keskustelun yleiselle tasolle. Jos joku turhautuu siitä, että pätevänä ei saa tehdä seurakunnassa mitään, vaan sukupuolensa takia joutuu nurkkaan, miksi siitä ei saisi turhautua? Ihminen on luotu sellaiseksi, että epäoikeudenmukaisuus nostattaa meissä vihaa, ja vielä ihan oikeutettua vihaa. Tämä ei tarkoita oikeutusta tehdä mitä tahansa, mutta tunnereaktio on mielestäni erityisen oikeutettu. (Huomautuksena viittauksesta Galatalaiskirjeen kohtaan, siinä käytetty sana on ”zeelos”, joka on käännetty 38-käännöksessä ”kateellisuus” ja 92-käännöksessä ”kiihkoilu”. Näin ollen kyseessä ei ole pelkkä huomio siitä, että toisilla on asiat paremmin, vaan siinä on aika lailla enemmän kiihkoileva sävy.)

      Toinen puoli on siinä, mitä puhuit johdatuksesta. Uskon itse johdatukseen, ja uskon siihen, että Jumala avaa ja sulkee yhtä sun toista. Kuitenkin väitän, että Jumala antaa myös ihmisille mahdollisuuden vaikuttaa asioihin; hän ei muuta asioita usein kovinkaan nopeasti. Hän antaa sukupolvien kivittää profeettansa, ja antaa heidän vaientaa opettajansa. Johdatus on monimutkainen asia. Vaikka uskon siihen kovasti, uskon myös siihen, että aktiivinen asioihin tarttuminen on kristillistä – niin kauan, kuin se on mahdollista, ja niin kauan, kuin se ei tarkoita toisten yli kävelemistä.

      Yksi esimerkki, jossa toimii turhauttava järjestelmä: monesti nuori pastoriksi hakeva henkilö otetaan ensin nuorisopastoriksi; ajatellaan, että nuorisopastorina oleminen on sellainen ponnahduslauta, jossa kerätään kokemusta, ja siitä noustaan sitten aikanaan seurakuntapastoriksi tai johtavaksi pastoriksi. Kuitenkin järjestelmä on käsittämätön, koska nuorisopastorilta vaaditaan täysin eri asioita kuin seurakuntapastorilta (esimerkiksi kykyä olla nuorten kanssa, tiettyä mielenlaatua ja myös kasvatuksellisia taitoja). Samoin järjestelmä näkee nuorisopastoriuden ala-arvoisena ja ”nuorten kloppien juttuna”; esimerkiksi pitkän linjan nuorisopastoriutta voidaan pitää kummallisena. Vastakkaisesti, jos nuori henkilö kokee Jumalan kutsua seurakuntapastoriksi (ja kaikki hänen lahjansa viittaavat siihen), miksi heitä on kautta aikojen sivun laitettu ensin nuorisopastoreiksi, vaikka siitä ei olisi mitään iloa kenellekään? On totta, että Jumala johdattaa ihmisiä, mutta siitä huolimatta tuollainen järjestelmä – muiden järjestelmien lisäksi – on toiminnassa.

      Ongelma kertomassasi tarinassa on se, että seurakunta kyllä tunnisti nuoren miehen kyvyn, ja tarjosi hänelle mahdollisuuksia harjoittaa lahjaansa. Kuitenkin naisten kohdalla on ongelma, että vaikka samat kyvyt tunnistettaisiin, niitä ei hyödynnetä. Tämä on suora kommentti Jumalalle: ”annoit muuten noi lahjat väärälle henkilölle!” Minkä ihminen sille voi, että muut pakottavat hautaamaan talentit maahan? ”Jättää asiansa Herran käteen” ei tarkoita sitä, että hautaa kaiken maahan, ja jää haudalle kasvattamaan kukkia; se voi joskus sisältää myös itsensä markkinoimista. ”Hei pojat, Jumala antoi mulle tällaisen jutun; olisko tälle käyttöä?”

      Poista
    8. OSA 2: Jos siis jotenkin tiivistän: uskon johdatukseen, ja uskon, että Jumala voi vaikuttaa isojakin juttuja – myös sellaisia, jotka ovat täysin odotusten vastaisia. Kuitenkaan en lähde suoraan fatalismiin, jossa esimerkiksi seurakuntien epäkohtiin ei saisi puuttua ja niitä saisi nostaa esille, koska ”Jumala kyllä hoitaa asiat”. Joskus Jumala laittaa kiukkuisia ihmisiä asialle, jotka runttaavat asioita läpi (tunnen erään pastorin, jonka kutsumus on mennä jämähtäneisiin seurakuntiin pastoriksi, laittaa siellä asiat järjestykseen noin vuodessa, ja tämän jälkeen jättää seurakunta toiselle pastorille; hän sanoo, että siinä kuluu välissä aspiriinia, kun pitää oikein kunnolla vääntää joidenkin kanssa).

      Erityinen ongelma on siinä, jos seurakunnat suosivat järjestelmiä, jotka rajoittavat Jumalaa. Onko meidän silloin oltava hissukseen ja pikkusievästi, ja vedota, että Jumala kyllä johdattaa? Mielestäni se on Raamatun päälle kusemista. Vaikka ei jatkuvasti lähdettäisi barrikadeille ja huudettaisi joka asiasta, jollakin tavalla vaikuttaminen on ihan velvollisuus. Jos sinua häiritsee se asenne, jonka luet tällaiseen toimintaan, se on surullista. Tietysti veneen keikuttaminen näyttää aina pahalta ja itsekkäältä ja kiukkuiselta ja epäkristilliseltä, mutta joskus motiivit ovat oikeasti hyviä ja pyhiä.

      Mielestäni sillä ei ole mitään tekemistä johtajuuskuvion kanssa, että seurakunnissa ei puhutella ihmisiä enää ”sisariksi” ja ”veljiksi”. Jos yhtään olen perillä asiasta, näiden nimikkeiden poisjättäminen johtuu yksinkertaisesti siitä, että niistä on jossakin vaiheessa tullut käsittämättömiä termejä, joilla ei ole muuta sisältöä kuin se, että ne ovat kummallista kieltä. Muutenkin nykyään yritetään jättää liiallista Kaanaan kieltä pois. Miksi sanoa ”notkistetaan nyt sydämen polvet Herran valtasuuruuden edessä ja ylennetään sydämemme Herran puoleen ja etsitään ehjällä sydämellä Hänen kasvojaan” kun voi sanoa ”nyt rukoillaan ja asenteella!” ”Sisar/veli”-kielen poisjättämisen kohdalla voi kysyä, miksei vain puhuta ”tytöistä/naisista” ja ”pojista/miehistä”? Tai käytetä ihan nimeä, jos sellainen tiedetään? En kuitenkaan saanut kiinni, miksi pitäisi puhua sisarista/veljistä, ja mihin se edes liittyi. Tasa-arvon kanssa sillä ei mielestäni ole mitään tekemistä.

      En myöskään näe sillä mitään yhteyttä tähän asiaan, miten kirkossa asiat hoidetaan. Oletan, että se oli vain aiheeseen liittymätön sivuhuomio.

      En myöskään ole nyt aivan varma, puhummeko taas kivasti ristiin, mutta antaa mennä. Tarkennuksena kuitenkin, että uskon johdatukseen; kuitenkin korostan sitä puolta, että meidän tulee olla aktiivisia. Samoin en näe siinä mitään ongelmaa, että kampanjoimme naisten asian puolesta. Ei liene mikään salaisuus, että monet asiat seurakunnissa rajoittavat Jumalan toimintaa, mutta silti niitä vieläkin löytyy seurakunnista, eikä Jumala ole niitä ottanut pois. Uskon kokonaisuuden olevan takkuamista aina Herran päivään saakka.

      Poista
  3. Komppaan tässä Markusta. Teidän pitää lisätä tähän blogiin tykkää-nappula tällaisia postauksia varten... ;)

    En näe Anonyymin tekstissä varsinaista argumenttia, ainakaan pätevää sen puolesta että nainen olisi oikeasti kykenemätön/sopimaton/vasta-toiseksi-paras-vaihtoehto hengelliseksi johtajaksi kristillisessä seurakunnassa. Kuten moneen kertaan osoitettu tässä blogissa, moni nainen voi ihan yhtä lailla olla se ensimmäinen vaihtoehto hyvää johtajaa etsittäessä - myös seurakuntaelämässä.

    Jos itse olisin kuolinvuoteella ja saisin valita kahdesta tuntemattomasta pastorista joista toinen on mies ja toinen on nainen, kumman kutsuisin keskustellakseni hänen kanssaan sieluni tilasta, kutsuisin ehdottomasti naisen. Call me feminist if you like... ;)

    VastaaPoista