by Matti Kankaanniemi
Yhteisöillä on aina
perustamiskertomuksensa (foundation story), jolla jäsennetään omaa
identiteettiä ja perustellaan olemassaolo. Suomalaishelluntailaisuudesta
puhuttaessa toistetaan lähes aina yhtä tällaista viralliseksi historiaksi
muotoutunutta perustamisnarratiivia, jossa ”helluntaisanoma” purjehtii
Azusa-kadulta norjalaisen metodistisaarnaajan Thomas B. Barrattin mukana
Suomeen. Yllättävää kyllä, jopa akateemisessa tutkimuksessa törmätään tähän
naiviin ja melko kritiikittömään ”yksistooriseen” lähestymistapaan varsin
usein.
Käytännössä
erilaiset kansanliikkeet muodostuvat ja kasvavat monimutkaisten ja monisyisten
vaikutussuhteiden verkostossa. Siksi myös suomalaishelluntailaisuuden
tarkastelussa idea amerikkalaisesta tuontituotteesta tulisi arvioida
perusteellisesti uudelleen. Vertaisin suomalaishelluntailaisuutta kotikontujeni
läpi virtaavaan Kokemäenjokeen. Maantieteellisen teoreettisesti kyseinen joki
alkaa käsittääkseni Hartolankoskesta, jossa veden virtausnopeus täyttää
määritteet järven muuttumisesta joeksi. Toisaalta vesi kyseiseen koskeen tulee
järvialueilta, soilta ja lukemattomista pikkuojista. Lisäksi Hartolankosken
jälkeen joen pääuomaan yhtyy pikkujokia ja vähän suurempiakin sieltä ja täältä.
(Loimijoesta tulee äärimmäisen scheissepitoista vettä, joka ajaa porilaisia
jokikalastajia aivovaurion partaalle…terveisiä pastori Harjulalle). Vaikka
Azusa-kadun tapahtumia pidettäisiin helluntailaisuuden Hartolankoskena, jäisi
koko jokijärjestelmän ekosysteemissä paljon tästä erillistä selitettävää.
Perinteisessä
mallissa kiinnitetään paljon huomiota tiettyihin opillisiin käsityksiin.
Opillinen käsitys voi toki olla identiteettiä luova mutta toisaalta se voi olla
myös jälkikäteinen tapa vahvistaa erillistä ryhmäidentiteettiä. Ns. oppi reagoi
myös rituaaleihin, kokemuksiin ja ryhmän sosiaaliseen koostumukseen, mikä tekee
siitä huomattavasti monimutkaisemman ilmiön kuin vain rasti tietyssä ruudussa
suuressa mihin uskot –kyselyssä. Sosiologian näkökulmasta oppi on siis vain
yksi määrittelykriteeri muiden joukossa eikä suinkaan millään tavoin
ensisijainen. Tällä hetkellä suomalaishelluntailaisuus on sosiaalinen verkosto,
jonka puitteissa on huomattavaa opillista heterogeenisyyttä.
Ainakin
seuraavat liikkeet ja sosiologiset vaikutuskokonaisuudet näyttäisivät
mielekkäiltä laskuojilta, tai jopa järvialueilta, suomalaishelluntailaista
liikettä tarkasteltaessa:
1) Suomalainen
herätyskristillisyys.
Rukoilevaisuus, lestadiolaisuus, herännäisyys ja lukuisat paikallisemmat liikehdinnät
ovat sisältäneet voimakkaan emotionaalisia ja jopa ekstaattisia elementtejä.
Tämä on kuitenkin ehkä toisarvoinen vaikutusvirta yleiseen ”uskovan” tai
”heränneen” kulttuurilliseen rooliin verrattuna. Ulkoryhmästä käytetty nimitys
”suruttomat” esimerkiksi kuvaa sisäryhmältä edellytettävää käyttäytymistä,
jossa käyttäytymisestä ”kannetaan surua”.
2) Uuspietistismi ja
perinteinen vapaakristillisyys.
Monet varhaisen helluntailaisuuden johtajista tulivat allianssikristillisestä
ja evankelikaalisesta taustasta jäsentäen teologista maailmankatsomustaan
näissä viitekehyksissä. Kun Tukholman suuri baptistiseurakunta,
Filadelfiaförsamlingen, muuttui helluntaiseurakunnaksi, baptistisesta
identiteetistä ja maailmankuvasta ei todennäköisesti vaihtunut lopulta mitään ratkaisevan
olennaista. Suomessa edelleen kansanlähetysläisten ja helluntailaisten
pieteettiä, liturgioita, retoriikkaa ja teologisia käsityksiä verrattaessa
havaitaan suorastaan koominen määrä yhtäläisyyksiä. Suomalaishelluntailaisuus
jäsentyykin monelta osin mielekkäämmin uuspietismiksi kuin osaksi ns.
kansainvälistä Assemlies of God –vetoista helluntailaisuutta. Englanniksi
voitaisiin puhua ehkä ”Baptocostalseista” – omintakeisesta uskonnollisesta
liikkeestä, johon 2010-luvulla mahtuu vaikuttava kirjo erilaisia käsityksiä ja
käytäntöjä.
3) Kansainvälinen
herätyskristillisyys. 1900-luvun
alussa eri puolilla maailmaa oli suuria herätykseksi kutsuttuja uskonnollisia
ilmiökokonaisuuksia. Esimerkiksi Walesin herätys ja Korean herätys sijoittuvat
samoihin aikoihin Azusa-kadulta alkaneen ilmiön kanssa. Hengellisen laulukirjan
lauluissa lännenelokuvista tutut sävelet tahdittavat evankelikaalirunoilijoiden
tekstejä ja laulut kuvannevat todellista teologiaa enemmän kuin hiotut uskon
pääkohta –julistukset. 1970-luvulta asti merkittävä osa Ristin Voiton
käännöskirjallisuudesta oli peräisin amerikkalaisesta ja brittiläisestä
evankelikaalisuudesta, mm. Etelän baptisteilta.
4) "Punainen" työväenliike. Tässä yhteydessä kiinnitän huomiota erityisesti
neljänneksi vaikutusvirraksi katsomaani työväenliiketaustaan ja
helluntailaisuuteen ”punikkiuskontona”.
Punikkiuskonto?
Yksi
varsin selitysvoimaiselta vaikuttava lähestymistapa on tarkastella
helluntailiikettä ”punaisten uskontona”. Koska sisällissodan synnyttämässä, tai
ehkä pikemminkin rajusti aktualisoimassa, yhteiskunnallisessa jaottelussa
punaiset olivat lähtökohtaisesti epäluuloisia tai jopa vihamielisiä
luterilaista valtakirkkoa kohtaan, yhdistää helluntailaista kirkkoprotestia ja
punaista työväenliikettä vahva yhteinen ”vihollinen”. Kun punaiseen kansanosaan
kuulunut ihminen tuli ns. herätykseen ja kiinnostui uskonnosta, oli
pasifistisella ja liturgisesti lähelle työväenliikettä sijoittuvalla
helluntailaisuudella tietty etulyöntiasema lutherilaiseen kirkkoon nähden.
Jukka Mäkisen pro gradu –tutkimuksessa (2012) tarkasteltiin Satakunnan
helluntailaisuuden sijoittumista punainen-valkoinen akselille ja havaittiin
taustat tulipunaisiksi. Vastaavankaltaisia löytöjä on tehty toisessa
parhaillaan ohjaamassani gradututkimuksessa…mutta antaa sen nyt valmistua ennen
tulosten hehkutusta. Suosittelen Mäkisen helppolukuista ja valaisevaa gradua
jokaiselle vaappuvastikin suomalaishelluntailaisuuden historiasta
kiinnostuneelle.
Esitän
seuraavaksi hieman ajatuksenvirtamaisesti joitakin ilmiöitä, joissa saattaa
olla yhteyksiä, analogioita ja jopa suoria kausaalislinjoja helluntailaisuuden
ja ”punikkiuden” välillä.
Urheilu ja alfaurosideaali
Työväenliikemäisyyteen
liittyy myös tietty maskuliininen eetos, jossa saarnaajaksi valikoituu
urheilutaustaisia alfauroksia. Yhdellä jos toisella helluntaisaarnaajalla on
kilpaurheilutaustaa, joka paradoksaalisesti usein tuomittiin ”turhuudeksi”
samalla kun siitä oltiin häpeilemättömän ylpeitä. Muistan elävästi, kun lähes
30 vuotta sitten lähetyssaarnaaja Jukka Rokka kertoi armeijan
juoksukilpailuista, joissa sijoitti kakkoseksi heti olympiavoittaja Lasse
Lehtisen jälkeen. Salmisen Ilkka veti lastenleirejä nimenomaan
nyrkkeilijäidentiteetillä, Parta-Jääskeläinen juoksi rukoushuonetta ympäri
aamulenkkinä kesken kokoussarjojen ja edelleen talvipäivillä venäläiset
penkkipunnerrusohjelmat vaihtavat vilkkaasti omistajaansa. Stereotyyppinen
kiertävä saarnamies onkin kovaääninen ja suurikokoinen ekstrovertti, joka
herättää mielleyhtymiä autokauppiaisiin, myyntipäälliköihin ja
rakennusmestareihin. Entinen - sittemmin hyvin syönyt - urheilija ja alfauros.
Jaakko Sahimaan kirja ”Kultakeron veljesten karhunkierros” on hyvä esimerkki
ristiriidasta maskuliinisen eetoksen ja askeettisen ihanteen välillä. Nuorten
kirjan sankarit ovat koulun kovimmat hiihtäjät (kovia jätkiä) mutta
kieltäytyvät osallistumasta kilpailuihin (turhan kunnian pyyntö, maallinen
kunnia). Turkulaisen helluntaikirjailija Eero Ekqvistin kirjoissa seikkailivat
tyypilliset poikakirjojen alfaurokset ansiokkaasti kirjoitetuissa
taistelukohtauksissa. Jotenkin tämä taitava kirjailija kuitenkin onnistui
emaskuloimaan sankarit uskoontulodiskurssin avulla.
Koulutus
Työväenluokkaisuuteen
kuului myös kaksijakoinen suhtautuminen koulutukseen sekä sen tuomaan
yhteiskunnalliseen arvonantoon ja asemaan. Maallikkostatus oli äärimmäisen
tärkeä ja saarnamiesten kouluttamattomuus yhdistettiin usein vahvaan
spiritualiteettiin. Toisaalta maisteri Pohjakallio ja maisteri Mustakallio
tunnettiin nimenomaan maistereina. On huomattava, että suomalaisessa
yhteiskunnassa ja kulttuurissa opettajat, upseerit ja papit miellettiin
eräänlaiseksi valkoiseksi yläluokaksi, joka sosiaalipsykologian termein
määriteltynä mieltyy ulkoryhmäksi. Koulutus sisälsi siis tietynlaisen
ryhmäloikkauksen – petturuuden – mahdollisuuden.
Koulutusvastaisuuden
taustalla on todennäköisesti ollut kuitenkin myös eskatologinen ”kiire”. Koska
Jeesuksen toinen tulemus oli jatkuvasti vain kuukausien päässä, on pitkällinen
koulutus saattanut tuntua toissijaiselta. Kutsumus saarnaajaksi tai muuten
”Herran elopelloille” koettiin monesti myös muuten primääriseksi. Valtter
Luodon elämäkerrassa käsitelty kamppailu opiskelun ja saarnaajan uran välillä
on loistava esimerkki tästä jännitteestä.
Oppineisuuteen
ei esimerkiksi omassa kotiseurakunnassani suhtauduttu millään tavalla
kielteisesti sen paremmin 1970-luvulla kuin myöhemminkään. 80-luvulla Leppisen
Jaska piti meille loistavaa macgyverhenkistä poikakerhoa samalla, kun
valmisteli kemian väitöskirjaansa. Ei sillä, että Jaskaa minään tiedemiehenä
tai oppineena olisi pidetty – hän oli vain hyvähermoinen ja mukava kaveri,
jolla oli loputon määrä luovia ideoita esiteinejä viihdyttämään. Toisaalta myös
varhaiset helluntailiikkeen vaikuttajat olivat monesti varsin korkeasti
koulutettuja ja jopa teologisesti. Lisäksi liikkeen sisällä on tapahtunut
uskonnollisille ryhmille tyypillistä luokkanousua. Helluntaiseurakuntien
yhteisörakenteista ja käytännöistä voidaan edelleen havaita vahvaa
työväenluokkaista eetosta.
Suhde politiikkaan
Vuosikymmenet
helluntailaiset suhtautuivat kielteisesti jopa äänestämiseen. Tällä
passiivisuudella on ilmeinen yhteys kokemukseen punaisen ja valkoisen Suomen
välisestä syvänkatkerasta jännitteestä. Suurimman osan tausta oli punertava ja
valkoiset olivat näin primäärisosialisaation kautta ulkoryhmäksi ja
viholliseksi jäsennetty ”Filistea”. Toisaalta kommunismin yhteys ateismiin teki
mahdottomaksi samaistumisen tähän ideologiaan. Lisäksi katkera vihanpito ja
kostomieliala olivat rajusti ristiriidassa helluntailaisen uskonnollisuuden
kanssa. Anteeksianto, uusi elämä, rakkaus, kärsivällisyys jne. nakuttavat
helluntailaisuuden diskurssianalyysissa korkeita frekvenssilukuja melkein
tekstissä kuin tekstissä. Ideologisella tasolla anteeksiantamisretoriikka oli
keskeistä eikä puna-valkovihanpitoon voitu ainakaan avoimesti sukeltaa mukaan.
Kun Toimi Kankaanniemen vedolla politiikka alkoi 1980-luvulla muodostua
helluntailaisuudessa laajemmin salonkikelpoiseksi, perinteinen
oikeisto-vasemmisto dikotomia oli jo elämässä viimeisiä vaiheitaan. Toimia on
vaikea mieltää samalla tavoin oikeistolaiseksi kuin Suomen Kristillisen Liiton
perustajia. Samalla Toimi oli ns. ammattipoliitikko, joka ei loikannut
saarnahommista promovoimaan ”kristillisiä arvoja” vaan nousi kunnallishallinnon
mappien keskeltä valtiohallinnon mappien mereen. Tämän jälkeen seuraava
merkittävä helluntailainen poliitikko oli maailmanmestari Sari Essayah, jonka
”väkevät todistuspuheenvuorot” televisiossa sulattivat tien talebanistimpienkin
urheilua vastustavien helluntailaisten sydämiin. Politiikan vapauduttua
helluntailaisia singahteli eri puolille puoluespektriä. Kuvaavaa on mm. se,
että kaupunginvaltuustoissa on ollut virkaatekeviä helluntaipastoreita ainakin
Keskustapuolueessa (Markku Tuppurainen), Kokoomuksessa (Petri Harjula) ja
Kristillisdemokraateissa (Vesa Pylvänäinen). Helluntaipastori Antti
Jääskeläinen kuuluu Sosiaalidemokraatteihin ja vaikka hän ei ole
kaupunginvaltuustossa, on hän jäsenyyden ideologisen syvyyden suhteen primus
inter pares.
Oma erityinen
kysymyksensä on Perussuomalaisten ja helluntailaisten välinen melko kiinteä
yhteys. Ainoat helluntailaiset kansanedustajat (Niikko ja Hakkarainen) ovat
tällä hetkellä nimenomaan perussuomalaisia. Puolueella on ruohonjuurituntumani
mukaan varsin paljon kannatusta ja näkisin tässä jossakin mielessä yhteyttä
suomalaishelluntailaisuuden vasemmistolaiseen taustaan. Vaikka persuarvot
mukailevat joiltain osin perinteistä oikeistokonservatismia, on esimerkiksi
vahvassa EU-kriittisessä retoriikassa jotakin vanhan vasemmistolaisuuden kanssa
resonoivaa.
Pasifismi
Helluntailaiset
suorittivat vuosikymmeniä varusmiespalveluksen suurelta osin aseettomana tai
siviilipalveluksessa. Sodan aikana koko joukko helluntailaisia kieltäytyi
aseesta, vaikka monet näistä aseettomista toimivat etulinjassa. Toisaalta
esimerkiksi Eino Manninen kannatti vahvasti aseellista maanpuolustusta eikä
hänen vaikutustaan liikkeessä voi vähätellä. Helluntailaiset
aseistakieltäytyjät luonnollisesti katsoivat pasifisminsa kumpuavan suoraan
Raamatusta ja epäilemättä voimakkaat uskoontulokokemukset ja rakkausteeman
korostaminen seurakunnissa vaikuttivat näihin päätöksiin henkilökohtaisella
tasolla vahvasti. Yhtäläisyyksiä punaisen kansanosan asenteisiin voi kuitenkin
olla myös tässä helluntaipasifismissa. Tuntemattoman sotilaan Lahtinenhan koki
ilmeisen vaikeaksi mieltää Neuvostoliittoa viholliseksi ja purki luokkavihaansa
tämän tästä katkeraksi tilitykseksi Suomen herroja vastaan. Kun suomalaiseen
sotapropagandaan yhdistettiin uskonnollinen kieli ja valkoisten
Suur-Suomi-retoriikka, koki punatorpassa syntynyt helluntailainen tämän
vieraaksi sekä primäärisosialisaation (syntyminen punaiseksi) että
sekundäärisosialisaation (kääntyminen helluntailaiseksi) puitteissa. Kokemuksen
jäsentämisessä nämä sosialisaatiot helposti mukautuvat ja sekoittuvat
toisiinsa.
Pasifismin
osalta helluntailaisuus on viimeisten parin vuosikymmenen osalta ajautunut
melko erilleen tästä aiemmasta teologisesta ajattelusta. Suuri osa suorittaa
aseellisen varusmiespalveluksen ja monet siviilipalveluksen. Siviilipalveluksen
motiivi ei ole kuitenkaan läheskään aina ideologinen tai teologinen vaan
lähinnä pragmaattinen halu välttää aikaisia aamuherätyksiä, käsketyksi
tulemista ja reipasta ulkoilua. Yhteisötraditio tarjoaa intin välttämiselle
sosiaalisesti huokeamman hinnan kuin monissa muissa yhteisöissä. Ideologisesti
sivarivalinnan tekevät (ja heitä tunnen useita, terveisiä Hokkasen Juhanalle)
helluntailaiset ovat puolestaan ottaneet etäisyyttä aiemmasta
helluntaipasifismista vahvemman kollektiivisen teologian muodossa. Kun aiemmin
aseistakieltäytyminen oli erittäin individualistinen valinta, nyt pasifismi
voidaan amerikkalaista pasifistiteologi Greg Boydia seuraten nähdä eräänlaisena
laajana ja kollektiivisena Jumalan valtakunnan arvojen symboloitumana ja kiteytymänä.
Lopuksi
Suomalaishelluntailaisuus
ei tietenkään ole suoraa jatkumoa punaisesta ideologiasta. Kuitenkin merkittävä
osa helluntailaisista oli kotoisin punaisista torpista ja vuokra-asunnoista,
minkä vuoksi heidän primäärisosialisaatioonsa kuului ainakin jollain tasolla
valkoisen lutherilaisuuden mieltäminen ulkoryhmäksi (Tajfelin sosiaalisen
identiteetin teoriaa mukaillen). Asenteet, rakenteet ja käyttäytymisskriptit
periytyvät tiiviissä yhteisössä ilman, että niiden suoraa yhteyttä
alkuperäiseen syntytilanteeseen miellettäisiin enää kovinkaan vahvasti. Tällä
tavoin suomalaishelluntailaisuuden ”punikkijuuret” tarjoavat yhden mielekkään
tarkastelukulman liikkeen olemukseen jopa vuonna 2013.
Punikkien uskonnon uhreilla ei ole mitään "kuluttajansuojaa", toisin kuin muilla ryhmittymillä. Kuten Matti jo asiaa valaisi, niin liikkeen ollessa edelleen ”kahdeksan tuntia työtä, kahdeksan tuntia virkistystä, kahdeksan tuntia lepoa" -aatteen puolestapuhuja tai yhteenliittäjä, niin olisi hyvä olla noille sini tai pakana vieköön, jopa vihreille helluntailaisille joku safe haven.
VastaaPoistaErittäin hyvää analyysia, jota olen myös itse viime vuodet pyörittänyt mielessäni. Asioidn pyörittely auttaa kummasti näkemään oman herätysliikkeen sielunmaisemaa ja toisaalta myös niitä aksioomia, joille oma maailmankatsomus näyttää pohjautuvan.
VastaaPoistaTähän voisi lisätä myös E. Mannisen eduskuntavaaliehdokkuudesta kummunneen voimakkaan kritiikin 40-luvun lopulla.
Jossain määrin tämä maailmasta erkaantuminen on näkynyt juuri tälläisenä "herravihana" ja "protestiliikeherkkyytenä". Vennamon SMP oli suosittu helluntailaisten keskuudessa ja nyt kun Soini on kutsunut joukkonsa protestiin etelän herroja vastaan, kapinahenki nostaa jälleen päätään.
Jos voisi hieman provosoida puoluepolitiikkaa ja herätysliikkeiden jakoa siinä, niin demarien kansankotiajatukset ja weberiläinen byrokratia on lähellä luterilaista eetosta, persujen mustavalkoisuus, ehdottomuus ja populismi sopii helluntailaiseen katsantoon, katolilainen hyve-etiikka ja perhekeskeisyys lepää taas ehkä syvimmin keskustalaisessa ja kristillisdemokraattisessa näkemyksessä.
Toiaalta helluntailaisuudessa on paljon samanlaisia piirteitä, kuin republikaanien tea-party-liikkeessä.. :) Helluntailaiset korostavat paikallisuutta, eivät halua valtion apua ja uskaltavat olla erilaisia konsensushakuisessa herätys-Suomessa. Jossain määrin siis yhdysvaltain perustuslaki on kirjoitettu helluntailaisuuteen ja Azuza-kadun perintö elää yhä.
Kiitos ,avaa ymmärrystäni kovin tämä artikkeli!
VastaaPoistaJes! Olimme menneenä lauantaina vihkimässä käyttöön Tampereen (vanha punikkikaupunki) helluntaisrk:n uutta leirikeskusta Taurialassa (Pälkäneen vanha punikkikylä) yhdessä Helsingin kalliossa (Vanha punikkikaupunginosa) päämajaansa pitävän Helsingin Saalem seurakunnan kanssa, heidän upean torvisoittokuntansa pauhatessa kuin elon meri konsanaan. Todisteita liikkeen pohjavireen värisävystä ei tarvitse hakea edes vuosikymmenten takaa.
VastaaPoistaJaak. 5:4 "Katso, työmiesten palkka, jonka te vainioittenne niittäjiltä olette pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin korviin."
-Lisäpisteet McGyverin mainitsemisesta, olen juuri valmistelemassa artikkelia hänen vaikutuksestaan teologiaani. :D
Kiitos Matille hyvästä alustuksesta ja pahoittelen, että tämä kommentti tulee jo muutaman vuoden myöhässä. Tämä on mielenkiintoinen aihe ja siitä olisi mukava lukea näin historianharrastajana lisääkin. Linkkaatko tähän jos sinulla muita kirjoituksia tästä aiheesta.
PoistaJaken kommenttiin: Luettelemiesi kaupunkien kohdalla on punainen väri varmasti on ollut vaikuttamassa paljon helluntaiyhteisöihin. Jäin pohtimaan vain tuota mainitsemaasi torvisoittokuntaa liittyen helluntailaisuuden pohjavireen värisävyyn. Esko Matikainen nosti kotimaa-lehden haastattelussa aikoinaan myös yhtenä yhdistävänä piirteenä soittokunnat työväenliikkeen ja helluntailaisuuden välillä.
Itse ajattelen, että soittokunnat yleisyys liikkeen piirissä ei välttämättä kerro pohjaväristä, koska myös muilla samalla aikakaudella (noin 1850-1920) muodostuneilla yhteisöillä oli myös tapana käyttää soittokuntamusiikkia. Muutamia tässä mainitakseni: Pelastusarmeija tai vaikkapa palokunnat. Myös valkoisten suojeluskunnilla soittokunnat olivat tärkeitä, kuten myös valkoisen armeijan pohjalta muodostuneessa Puolustusvoimissa. Suojeluskuntien ja Puolustusvoimien kohdalla vaikutteet tuskin on saatu työväenliikkeestä vaikka poljento (marssit ym) ja instrumentit ovat samat.
Näkisin siis niin, ettei tiettyjen instrumenttien käyttämisen perinne liity välttämättä muuhun kuin siihen, että kyseiset yhteisöt ovat muodostuneet samalla historiallisella kaudella. Tokihan voi olla, että aiemmin työväenliikkeen piirissä vaikuttuneita henkilöitä ovat tuoneet soittokuntamusiikin seurakuntiin, mutta periaatteessa se voisi olla mahdollista myös jostain muusta edellämainitusta yhteisöstä. Toisaalta sitten taas kun ottaa huomioon vaikkapa tuon mainitsemasi Hakaniemen vahvan työläistaustan, työväenliike olisi varmaan se lähinnä olevin yhteisö mistä vaikutteita olisi voinut saada. Mutta tämä vaatisi sitten jo tutustumista siihen kuka aloitti soittokunnan seurakunnassa ja mitkä olivat hänen musiikilliset vaikutteet jne jne.
Tämä nyt lähti vähän aiheen vierestä, mutta mukava pohtia näitä. :D
Mielenkiintoista analyysia. Jäin vain miettimään, että vaikuttaako helluntailaisuus punaiselta, koska nyt tarkastellaan muutenkin vahvasti punaisia paikkakuntia ja seutuja? Satakuntahan jäi punaisten puolelle sisällissodan alettua. Mielenkiintoista olisi kuulla näyttäytyykö helluntailaisuus punikkiuskontona myös valkoisten pyhällä maalla eli pohjanmaalla. Onkohan Mäkinen yhtään sivunnut tätä kysymystä gradussaan tai sivutaanko sitä tekeillä olevassa gradussa? Mihin puljuun Mäkinen muuten teki gradunsa? Mietin vain, et löytyskö se netistä?
VastaaPoistaAinakin sain kuvan, että Isoon Kirjaan gradu tehtiin, jos siis ymmärsin oikein viittaussuhteen "Vastaavankaltaisia löytöjä on tehty toisessa parhaillaan ohjaamassani gradututkimuksessa…" Tuo on kyllä hyvä huomio, koska Pohjanmaalla voi pitää opistohuoneen seinällä Mannerheimin kuvaa, ja ainoastaan Tampereelta tulevat leukailevat asiasta.
PoistaTuota pohdimme Sauli Jukankin kanssa eli Pohjanmaa saattaisi olla poikkeus tässä suhteessa. Jukan gradu koski nimenomaan Satakunnan helluntailaisuutta...niin ja IK-Walesiin tuo gradu tehtiin.
VastaaPoistaPohjakallion aikalaisia oli maisteri Mustonen, joka opetti 1960-luvulla raamattuopistolla esikuvaoppia, Mustakallio on ainakin minulle tuntematon suuruus.
VastaaPoistaTotta...mea maxima culpa...mulla jää toistuvasti Pohjakalliosta tuo "kallio" päälle ja Mustonen on lukemattomia kertoja tainnut luennoillanikin esiintyä salanimellä "Mustakallio". (vrt. Mustanaamio). Mutta kiitos ihan oikeasti korjauksesta:-)
VastaaPoistaMielenkiintoinen vertailukohta on Britannia, jossa sekä vasemmistolla (Labour Party) että liberaalipuolueella on vankka kytkentä vapaiden suuntien kristinuskoon, erityisesti sen englantilaisiin ilmenemismuotoihin kuten metodismi ja pelastusarmeija.
VastaaPoistaSuomessa SDP on enemmän Saksan vaikutteista syntynyt, ja Saksassa luterilais-reformoitu valtiokirkko ja demarit olivat avoimessa tulituksessa. Saksan vasemmistojohtajista monet (Rosa Luxemburg, Ferdinand Lassalle ym.) olivat juutalaisia, mikä jo itsessään oli isku kirkon kasvoja vastaan. Saksasta puuttui alempiin yhteiskuntaluokkiin tukeutuva herätysliike.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista