Pienen kesä(työ)tauon
jälkeen on aika palata katolisuuden ja helluntailaisuuden rajapinnan
äärelle. Sarjan ensimmäisessä osassa pohdin niitä tekijöitä,
jotka saattavat estää helluntailaista vaihtamasta katoliseen
kirkkoon. Toisessa osassa käsittelin enemmän tekijöitä, jotka
katolisuudessa voivat tuntua vetoavilta – erityisesti, jos suhde
omaan seurakuntaan ja seurakuntaperinteeseen on alkanut tuntua
puuduttavalta.
Pohdin sarjan alussa
niitä tekijöitä, joita voisi ajatella liittyvän siihen, kun
helluntailainen kiinnostuu katolisuudesta ja vaihtaa kirkkokuntaa.
Kuitenkin tahdoin saada mukaan myös näkökulmaa sellaiselta, joka
on todella tehnyt itse tämän siirtymän. Tätä tekstiä varten
sain haastattelun Matilta (nimi muutettu), joka lupasi kertoa
omasta matkastaan helluntailaisesta katoliseksi.
Alku
Matti on tällä
hetkellä keski-ikäinen ja työskentelee akateemisella alalla. Hän
liittyi helluntaiseurakuntaan noin 20-vuotiaana ja ehti olla
helluntaiseurakunnan jäsenenä noin 15 vuotta. Hän oli mukana
aktiivina niin Suomen rajojen sisä- kuin ulkopuolellakin, järjesteli
työmuotoja ja jakoi Raamattuja.
Katolinen kirkko ei
kulkenut koko elämää mukana, vaan katolisuus oli suomalaiselle
tyypillisesti vierasta. Lapsuudessa hän muistaa kuulleensa
radiosta maininnan ”paavijohanannes paavalitoisesta”, mutta ei
osannut liittää tätä katolisuuteen.
”Nuoruudessa
luultavasti lukion uskontotunneilla, mutta siitä ei tainnut jäänyt
aktiivisia mielikuvia seitsemää sakramenttia ja Äiti Teresaa ym.
hahmoja lukuun ottamatta.” – – ”Katolilaisuus tuntui
jotenkin kaukaiselta sekä opillisesti että maantieteellisesti.”
”Eniten
[katolinen kirkko oli tullut tutuksi] ehkä populaarikulttuurin
kautta. Elokuvissa saattoi vilahdella pappeja tai nunnia. Jostakin
(muistaakseni) Hitchcockin on jäänyt mieleen, miten jonkin vakavan
rikoksen tehnyt tunnusti tekonsa ripissä papille eikä pappi voinut
tätä kertoa eteenpäin. Muistan miettineeni miksi suomessa ei ole
tällaista.”
Helluntailaisuudella ei
ollut erityisen läheistä suhdetta katolisuuteen. Matti muistaa
yhden tapauksen, jossa helluntailainen saarnaaja puhui siitä, miten
katolinen kirkko on harhassa.
”Saarnaaja
kuvasi katolilaisuutta harhaopiksi: eiväthän he usko edes Jeesuksen
ylösnousemukseen. Heidän risteissäänkin (krusifiksit) Jeesus
kuvataan edelleen kärsivänä ristillä roikkumassa. Meillä
oikeaoppisilla sen sijaan risti on tyhjä, sillä Jeesus on voittanut
kuoleman. Tuntuihan se erikoiselta kuulla tämmöistä. Hieman
silloin epäilin[.]”
Ensikohtaamisia
Matti muistaa pienen
positiivisen muistikuvan katolisesta kirkosta noin vuosien 2003–2005
tuntumasta:
Mieleeni
on jäänyt Timo Soinin radiohaastattelu [ – – ]. Tässä
keskusteltiin mm. hänen katolilaisesta uskosta. Mieleeni on jäänyt
elävästi miten hän kuvaili uskoaan, että ”jokaiselle tekee
hyvää käydä säännöllisesti polvistumassa kirkossa” ja että
”tiliväli kannattaa pitää lyhyenä” (koskien rippiä). Tämä
on jäänyt jostakin syystä mieleen vaikka olin silloin ”tulenpalava
helluntailainen”. Ehkä oli[n] niin täynnä ”Jeesus tulee IHAN
PIAN. Usko tai kadu!” -tyyppistä julistusta, että varsin arkinen
ajatus pyhien asioiden äärelle polvistumisesta tuntui ehkä
jollakin tavalla kiehtovalta. Siis usko Jumalaan ja
periksiantamattomuus tietyissä asioissa (mm. abortti, avioliitto)
yhdistettynä muuten tavallisen tuntuiseen ja järkeviä puhuvaan
ihmiseen oli jollakin tavalla erikoinen yhdistelmä.
Kristittyjen ykseyden
ekumeeninen rukousviikko sisälsi pienen tapahtuman, joka lopulta sai
itseään suuremmat mittasuhteet.
”Tällöin
jostakin syystä ”erehdyin” osallistumaan katolisen kirkon
järjestämään vesperiin ja sen jälkeiseen teehetkeen. Olen
luonteeltani sellainen, että haluan aina ottaa kiinnostavista
asioista selkoa ja ehkä se, että en tuntenut katollista kirkkoa sai
aikaan kiinnostuksen ja lähdin tutustumaan. Mutta tosiaan
alkumotivaatio tähän tilaisuuteen on tavallaan hämärän peitossa.
Menin joka tapauksessa.
Se
mikä minua järkytti oli, että silloinen kirkkoherra piti vesperin
jälkeen luennon erilaisista rukoustavoista. Kun kuulin, että luento
tulee, niin naureskelin teetä juodessani sisäisesti, että mitähän
opetettavaa tällä voi olla helluntailaiselle. Ja järkytys olikin
suuri kun hän esitteli rauhalliseen tahtiin useita erilaisia
rukoustapoja pohjautuen raamattuun tai kristittyjen monisatavuotiseen
tapaan. Sisäinen nauruni hiljeni kun tajusin, että puolalainen
murtaen suomea puhuva pyylevä kirkkoherra opettaa rukouksesta paljon
syvemmin kuin koskaan olen kuullut helluntaiseurakunnissa
opetettavan. Tähän saakka mielikuvani rukouksesta oli, että ensin
aloitetaan rauhallisesti ja lopussa huudetaan niin, että yläpohjan
fyllingit hytkyy. Tai sitten huudetaan kielillä jotakin sellaista
mitä kukaan ei ymmärrä. Yhteisessä rukouksessa kuuluu lisäksi
hokea ”jookiitos” tai ”kiitosjeesus” säännöllisesti
silloin kun pastori vetää henkeä… Nyt puhuttiinkin
hetkirukouksesta, kontemplaatiosta, pyhistä teksteistä rukouksena
ym., josta en ollut edes kuullut koskaan ennen! Ehkä tämä järkytys
jotenkin ravisutti omaa ajattelua, vaikka silloin en tästä edennyt
minnekään.
Tämä
kokemus ei sinänsä vielä saanut aikaan suurta muutosta, muuta kuin
että tulin myös seuraava vuonna paikalle. Tällöin oli ”vain”
teehetki, joten ei mitään suurempaa sittenkään tapahtunut.”
Matin kokemus vaikuttaa
aseistariisuvalta: hän tulee tilanteeseen täynnä helluntailaista
itsevarmuutta, mutta hänen kohtaamisensa katolisen tradition kanssa
osoittaa, että hänen omassa traditiossaan voi olla puutteita, joita
hän ei ole havainnut. Tällainen kohtaaminen voi muutenkin olla
omiaan herättämään monenlaisia epäilyksiä omaa traditiota
kohtaan, erityisesti, jos taustalla on jonkinasteista turhautumista.
Tutustumisprosessi
Muutamaa vuotta
myöhemmin Matti kävi helluntaiseurakunnan sunnuntaikokouksissa,
mutta ajoittain, ehkä kerran kuussa hän alkoi käydä myös
katolisessa messussa. Syytä hän ei osaa vieläkään eritellä.
Kuitenkin kokemus oli erilainen kuin helluntaiseurakunnissa, ja Matti
koki sen monin tavoin mielekkäämmäksi.
”Messun
rauhallinen ja samalla tavalla toistuva rytmi, tietyt kunnioituksen
osoittavat eleet ja ennen kaikkea Kristukseen keskittyvä sisältö:
keskushenkilö, jonka kohtaamista ”alkuylistyksellä” seurakuntaa
valmistettiin ei ollutkaan saarnaaja ja hänen ”inspiroitu”
saarnansa, vaan eukaristia – Jeesuksen sakramentaalinen
kohtaaminen. Koko messu valmisti seurakuntaa vastaanottamaan aistien
tavoittamattomissa olevalla tavalla Kristuksen ruumiin ja veren.
Saarna oli vain pieni osa kokonaisuutta. Messuissa luettiin ääneen
raamattua paljon enemmän
kuin tavallisessa kokouksessa, jossa paljon aikaa käytettiin
erilaisiin juoksevien ilmoitusasioiden hoitoon. Helluntaikokoukseen
tullessa oli tapana vaihtaa kuulumisia ja kurkkia että kuka nyt
soittaa tänään yms. Messun alussa ei ole tapana puhua vaan
tyypillisesti kirkkokansa polvistuu hiljaiseen rukoukseen ja odottaa
messun alkua hiljaisuudessa. Ero on valtavan suuri ja silloin se
tuntui ”valitettavasti” menevät katolilaisten puolelle.”
Messuissa vierailut
saivat Matin tutustumaan tarkemmin katoliseen oppiin.
”Messuvierailujen
kautta kiinnostuin tutustumaan tarkemmin myös katolilaiseen oppiin.
Jotkin opetukset (avioliiton purkamattomuus ja syntymättömänkin
lapsen elämän kunnioitus) tuntuivat olevan ihan oikein ja
ehdottomuus jolla näitä pidettiin arvossa tuntui oikealta.´”
Matti alkoi ottaa
sisäisesti jonkun verran etäisyyttä helluntailaisuuteen, ja hän
alkoi nähdä katolisuudessa positiivisia piirteitä. Kuitenkin hän
päätyi jonkinlaiseen välitilaan, joka ei ollut helluntailaisuutta
eikä katolisuutta.
”Villimmissä
kuvitelmissa ajattelin perustavani jonkinlaisen uuden toimintamuodon,
jossa yrittäisin elvyttää hieman messun kaltaista kokoustoimintaa
”helluntaikatolilaisuutta”, mutta tämä idea – kuten Nalle Puh
on todennut – kuulosti paremmalta pään sisällä ennen kuin sen
sanoi ääneen. Useita vuosia siis meni jonkinlaisessa välitilassa,
jossa en oikein tuntenut kuuluvani mihinkään. Tunsin vetoa
katolilaisuuteen mutta en toisaalta halunnut jättää
helluntaiherätystä.
Katolisuuteen
tutustumiseen liittyi myös pienimuotoista kyllästymistä
helluntailaiseen hengellisyyteen. Tuttu hengellisyys alkoi näyttäytyä
pinnallisena suorittamisena.
”Osittainen
kyllästyminen ns. kokouskulttuuria kohtaan tuli ylistyksestä. Nyt
ei saa ymmärtää väärin. Ihmisen tehtävä on ylistää Jumalaa.
Koko ihmisen elämä pitäisi olla ylistyslaulu.
Helluntaikarismaattisuus vain minusta on kaventanut sen tarkoittamaan
rytmimusiikin tahtiin tapahtuvaa n. 15-30 minuutin pätkää ennen
saarnaa / yhteistä (=saarnaajan mieleen juolahtavaa) rukousta, jossa
seurakunta saa istua tai seisoa, mutta mieluummin seisoa / liikehtiä
kädet ylhäällä. Erityisesti minua alkoi kismittää
tämänkaltaisen ylistyksen ihmiskeskeisyys. ”Antaudun kokonaan, en
välitä ollenkaan…” jne. Kuvataan sitä kuinka ihminen on
aktiivinen toimija ja nostaa käsiä / antautuu / avaa sydämensä
jne. Saatetaan järjestää ylistyskokouksia tai tapahtumia, joissa
ylistystä tapahtuu. Mutta ei sitten oikein muualla.”
”Muutenkin
eräs tärkeä asia omassa siirtymisessä kohti kirkkoa on ollut
huomata, että kirkon ns. määräykset tai ohjeet ovat kuin kymmenen
käskyä eli ne suojaavat. Erityisesti hetkipalveluksen anti eli
psalmien ja raamatunlukujen rukoileminen on ollut itselle iso matka.
Nuorempana en halunnut lukea psalmeja lainkaan ja nyt niiden käyttö
rukouksessa on aivan luontevaa. Itse asiassa helluntailainen rukous,
joka keskittyy usein (pelkästään) varsin konkreettien tarpeiden
pyytämiseen tuntuu välillä ärsyttävältä. ”oooo Jumala anna
meille tämä, tämä, tämä jne”… Onhan Jumala luvannut
huolehtia kaikesta, kunhan ensin etsimme taivasten valtakuntaa!
Hetkipalveluksen valmiit rukoukset helpottavat minua, kun ei tarvitse
yrittää puristaa irti jotain suoritusta vaan voi keskittyä
psalmienkirjoittajan tai muiden kirjoittajien valmiiden rukousten
rukoilemiseen ja Herran läheisyydestä nauttimiseen. ”
Katolinen kirkko ei
näyttäytynyt pelkästään paratiisina, vaikka oma suhde
helluntailaisuuteen alkoi tulla haasteelliseksi.
”Katolisen
kirkon todellisuus suomessa on hyvin erilainen kuin vaikkapa
helluntaiherätyksen. Noin puolet jäsenistä on maahanmuuttajia,
seurakunnat ovat (Helsingin kahta seurakuntaa lukuun ottamatta)
vähäväkisiä ja pinta-alaltaan suuria, tavallisia suomalaisia
ydinperheitä ei kovin paljoa, papit ovat piispaa lukuun ottamatta
ulkomaalaistaustaisia jne. Monet ulkoiset seikat siis myös olivat
hieman prosessia hidastavia.”
Kaikki katolisessa
kirkossa ei luonnollisesti ollut sellaista, minkä olisi voinut kelpo
protestanttina niellä heti alusta alkaen. Matti tunnustaa, että hän
ei kunnolla ymmärtänyt monia oppeja, jotka yleensä ovat vaikeita
ei-katolisille.
”Jotkin
opetukset taas (esim. Marian ikuinen neitsyys ja taivaaseenottaminen,
pyhien kunnioitus, pappeus sakramenttina) tuntuivat vaikeilta.
Alkuvaihetta voisin kuvata hiljaisena kiinnostumisena ja
rinnakkaiselona.” – – ”Marian ja paavin asema olivat
etukäteen ajatellen ehkä tosiaan erilaisessa asemassa kuin mihin
olin tottunut protestanttisessa ajattelussa. Toisaalta: messun
liturgiassa Maria mainitaan kerran ja pyhien litania vain tärkeämpinä
päivinä. Liturgiassa nämä eivät nouse kovin korkealle. Siksi ne
eivät aiemmin mainitsemaani messukiinnostusta latistaneet.
Oikeastaan päinvastoin. Muistan toki, että synnintunnustusosiossa,
jossa [pyydetään Mariaa rukoilemaan meidän puolestamme], jätin
monta vuotta sanat ”autuasta Mariaa, ainaista neitsyttä, kaikkia
enkeleitä ja pyhiä” kaikelta varalta lausumatta.”
Katolisuudessa
vetävältä tuntui myös se, että ainakin Matin paikkakunnalla
monella katoliseen kirkkoon kuuluvalla on korkeakoulututkinto, joten
koulutusta ja opiskelua ei pidetä epäilyttävänä, kuten joskus
helluntailaisuudessa.
Päätös ja ihme
Matti
alkoi ottaa etäisyyttä helluntailaiseen aktiivitoimintaan ja
seurakuntakulttuuriin Kuitenkaan
hän ei halunnut pakottaa vaimoaan mukaan katoliseen kirkkoon,
vaan tahtoi antaa tälle oman tilansa.
”Olin
hyväksynyt tilanteen ja olin päättänyt, että en pakota häntä
mihinkään enkä erityisesti edes tainnut ottaa asiaa puheeksi. Toki
saatoin vaahdota, missä monessa asiassa helluntailaiset ovat
väärässä. ”
Päätöstä
liittyä kirkkoon koko perheenä oli edeltänyt kuitenkin
tapahtuma, jonka Matti näkee ihmeenä.
Olimme
toivoneet pitkään lasta, jota ei kuulunut. Keväällä 2010 pidin
ensimmäistä kertaa elämässäni piispan määräämänä paaston.
[ – – ] Pidin siis pääsiäispaaston, rukoilin kirkon antaman
hetkipalveluksen mukaisesti liittäen omia rukouksia mm. lapseen
liittyen. Paaston aikana saimme vastauksen ja syksyllä syntyi
esikoisemme. Minulle tämä oli merkki siitä, että Jumala
selvästikään ei ainakaan vierasta katolilaista kirkkovuotta siihen
liittyvine ulkoa annettuine määräpäivineen ja juhlineen. Tuntui
olevan päinvastoin.
Myös lapsen syntymän
jälkeinen ajankäytön mullistuminen oli mukana kokonaisuudessa:
pienen lapsen kanssa aikaa ei enää riittänyt aktiiviseen
toimintaan helluntaiseurakunnankaan piirissä. Aikaa jäi paljolti
vain sunnuntaiseen messuun.
Nykyistä elämää
Matilla on nopea
vastaus, kun kysyn, millaista hänen mukaansa on katolinen
hengellisyys helluntailaisuuteen verrattuna
”Erilaista.
Helppoa. Ennakoitavaa.” – – ”Elämä ei ole muuttunut paljoa
ulkoisesti. Sisäisesti on rauhallisempi ja levollisempi oli. Kirkon
historia itsessään osoittaa, että Jumala ei hylkää.”
Matti kokee, että
hänen elämänsä on vaihtunut kristuskeskeisemmäksi katoliseen
kirkkoon siirtymisen jälkeen. Hengellisyyden muutoksesta Matti
mainitsee erityisesti sarkamentaalisuuden ja siihen liittyvän messun
eli eukaristian sekä kirkkovuoden.
”Sakramentaalisuus
on vapauttavaa. Ei tosiaan tarvitse yrittää puristaa jotain ”hengen
maailmoissa” tapahtuvaa järisyttävää suoritusta, vaan riittää
yksinkertainen usko siihen, että olen Jeesuksen asettaman uuden
liiton piirissä nauttimalla Hänen käskystään Hänen lihansa ja
verensä. Tämä ateria on ”kuolemattomuuden lääke, vastamyrkky,
jonka vaikutuksesta emme kuole, vaan elämme ikuisesti Jeesuksessa
Kristuksessa”. – – ”Itselle tärkeimpiä asioita
katolilaisessa hengellisyydessä on [ – – ] messu kokonaisuutena,
mutta erityisesti eukaristia on tärkeä. Menemättä liian pitkälle
teologiseen väittelyyn omalle kohdalle eräs mullistava oivallus oli
tajuta, että Jeesuksen, apostolien, piispojen ja kirkon katkeamaton
opetus on ollut jo 2000 vuotta, että Jeesuksen läsnäolo
eukaristiassa ei ole symbolista tai näennäistä vaan todellista
vaikkakin salattua.”
”Liturgia
on kuin hengitys. Aina samaa, mutta ilman sitä ei ole elämää.
Voiko hengityksestä nauttia? Voi, jos keskittyy. Samoin liturgiasta
voi nauttia ja sitä voi ”hengittää”, mutta sen äärellä on
viettävä aikaa. Satunnaiselle kävijälle värivaloin ryyditetty
rytmimusiikin säestyksellä laulettu ylistyslaulu saattaa tuntua
tutummalta kuin hiljainen ja etukäteen valmistettu rukous tai
vuorolaulu selebrantin (=pappi) kanssa. Mutta kun tähän pääsee
kiinni se palkitsee ja vapauttaa. Ja puhun tässä nyt Pyhän messun
liturgiasta.”
”Sakramenteista
toinen tärkeä on parannuksen sakramentti (eli rippi). Se on samaan
aikaa vaikea, suorastaan kauhea ja pelottava sekä vapauttava ja
helpottava. Papin sanat [ – – ] rippitilaisuuden lopuksi ovat
valtavan helpottavat. Joskus olen ajatellut, että viimeinen lause
(”Ja minä päästän [sinut synneistäsi...]”) on kauneinta ja
vahvinta mitä ihminen voi koskaan sanoa!”
Myös suhde
ylistämiseen ja musiikkiin on muuttunut.
”Katolilainen
ajattelu on hyvin erilainen ja rauhoittava. Lähtökohta on, että
taivaassa pyhät ja enkelit ylistävät tälläkin hetkellä Jumalaa
jatkuvasti ja lakkaamatta. Messun eräs osa on ns. sanctus eli
kirkkokansa laulaa ”Pyhä, pyhä, pyhä, Herra Jumala
kaikkivaltias…” Tässä ajatus on, että uskovat yhtyvät
siihen samaan jatkuvasti taivaassa kaikuvaan ylistykseen. Ja juuri
niillä sanoilla, jotka löytyvät raamatun lehdiltä! Uskovien (ja
ns. ”ylistyksenjohtajien”) ei siis tarvitse pumpata itseään
tietynlaiseen mielentilaan, vaan ylistys on ja pysyy jatkuvasti
meistä riippumatta, me vain voimme yhtyä tai olla yhtymättä
siihen. Ylistys ei lakkaa (kuten armo tai Jumalan rakkaus) vaikka me
emme aktiivisesti osallistu siihen.” – – ”Käsitettä
ylistysmusiikki Hillsong-kopiona ei tietenkään ole. Ylipäätään
yhteyttä Pyhään Henkeen ei pyritä hakemaan värivaloilla ja
bassorummulla, vaan hiljaisuuden kautta.” – – ”[ – – ]
ns. ylistyskokouksia tai parantumiskokouksia en ole kaivannut.
Saattaa olla myös ikäkysymys.”
Ajatus kirkkovuodesta
lienee outo monelle helluntailaiselle, mutta Matti on kokenut
katolisen kirkkovuoden korostamisen mielekkäänä.
Kirkkovuoden
vietto ja esimerkiksi Joulun vieton merkitys on ehkä korostunut.
Helluntailaisuudessa ei ymmärtääkseni tunnusteta kirkkovuotta
vaikka de facto Joulu, Pääsiäinen ja Helluntai huomioidaan
jollakin tavalla. Hämmentävää kyllä, juuri joulun kaupallisuus
ja pinnallisuus ehkä on vähentynyt meillä. Omassa ajattelussa ei
tarvitse pohtia mikä on joulun ”alkuperäinen tarkoitus”. Onko
se ollut alun perin roomalainen maallinen juhla joka on vaihdettu vai
mitä. Voin vain todeta, että Kirkko on päättänyt, että
Kristuksen inkarnaation salaisuus on niin suuri asia, että sitä
varten on ollut tärkeää perustaa vuotuinen juhla. Sama koskee
Pääsiäistä. Ei sitä raamattu käske viettää. Kuten ei myöskään
saarnaajan 60-vuotispäiviä tai vaimon nimipäivää. Kaikkeen ei
tarvitse löytää eksplisiittistä raamatun viittausta ja silti sen
voi tehdä hyvällä omalla tunnolla. On itse asiassa erikoista
toisaalta kirkkovuoden vastustaminen vaikka monia maallisia asioita
juhlitaan ja vietetään säännöllisesti. Useampi helluntailainen
viettää joka vuosi 2-10 tuntia television ääressä seuraten
jääkiekon MM-kisoja. Samalla tavalla vuotuinen juhla on konffa ja
tietyt muut nuoriso- tai muut päivät. Katolinen kirkko selkeästi
toteaa, että tietyt kristilliset (dogmaattiset) asiat ovat niin
tärkeitä, että niitä kannattaa muistella säännöllisesti:
Jumalan syntymän ilmoittaminen, Jumalan inkarnaatio, Kristuksen
saapuminen Jerusalemiin ennen poääsiäistä, eukaristian
salaisuuden asettaminen, Kristuksen kuolema ja ylösnousemus,
Kristuksen taivaaseen astuminen (helatorstai), Pyhän Hengen vuodatus
ja lähetystyön alku (helluntai). Kirkkovuosi päättyy minusta
hienosti. Kirkkovuoden viimeinen sunnuntai on nimeltään ”Kristus,
kaikkeuden kuningas”. Kaiken jälkeen on tärkeä muistaa, että
Kristus on lopulta kaiken ja kaikkeuden kuningas.” – –
”Luettelin tuossa vain joitain keskeisiä kristinuskon asioita,
mutta esimerkiksi arkkienkeleille Mikaelille ja Gabrielille on
omistettu yksi sunnuntai – aina se on yhtä euroviisuvoittoa
tärkeämpi juhla…”
Helluntailaisuudessa
Matti näkee vieraaksi sen, että jotkut korostavat maallisen
Israelin merkitystä hyvinkin pitkälle – jopa niin paljon, että
alkavat viettää juutalaisia juhlia.
”Ja
uusi liitto ”kumoaa” siinä mielessä vanhan, että pelastie
kulkee ennen kaikkea Kristuksen ristin kautta myös juutalaista uskoa
tunnustaville. Kristus kuoli myös juutalaisten (kuten muslimien ja
hindujen ja ateistien) puolesta. Siksi siis tuntuu oudolta liian
pitkälle menevä Israel-ihannointi. Vai onko kyseessä eräänlainen
korvaustoiminta. Koska periaatteessa helluntailainen teologia kieltää
jollakin tasolla kirkkovuoden ja muut hienot kristilliset juhlat,
niihin valmistautumisen yms., niin korvaustoimintona sitten matkataan
suurin joukoin Lehtimajanjuhlaan. En ihan ymmärrä tätä.” – –
”Itse olen sinänsä myös Israelin ystävä ja varmasti kansalla
on Jumalan siunaus. Mutta ei juutalaisten tapojen tule korvata
kristillisyyttä!”
Myös perheen merkitys
on korostunut Matin elämässä sen jälkeen, kun hän on siirtynyt
katoliseen kirkkoon. Hänen mukaansa katolinen kirkko painottaa
perhettä ja sen merkitystä vahvasti.
Vaikka siirtyminen
uuteen kirkkoon oli Matilla pitkä prosessi, sen jälkeen hän ei ole
kokenut suurempia uskonsotia tai taisteluita nykyisten
helluntailaisten kanssa. Matin suhde helluntailaisuuteen ei ole
jännitteinen siinä mielessä, että hän tahtoisi käännyttää
kaikki helluntailaiset katoliseen kirkkoon.
”Olin
(ja olen edelleen!) mukana helluntailaisessa rukouspiirissä, jossa
olemme keskustelleet paljon asioista ja olen saanut jakaa omia
uskonkriisejäni. Tässä piirissä, jossa toki osallistujat ovat
olleet pääasiassa akateemisesti koulutettuja, ovat keskustelut
olleet pääosin sävyisiä. Eli en ole kokenut uskonsotia. Luulen,
että syynä on niin pitkä matkani. Muutos ajattelussa on tapahtunut
vähitellen monen vuoden kuluessa.” – – ”Oma tie on ollut
aika pitkä ja monivaiheinen… Ja olin itse tavallaan
aloitteellinen, kukaan ei aktiivisesti käännyttänyt.”
Näkökulma
helluntailaisuuteen peräpeilistä
Helluntailaisuus on
muuttunut paljon viime vuosina ja lähimpinä vuosikymmeninä. Ison
Kirjan myötä akateemisuus on tullut osaksi helluntailaisuutta, ja
toisaalta ääri-ilmiöihin on alettu ottaa varovaista etäisyyttä
Toronton tapahtumien jälkeen. Kysyin Matin kantaa helluntailaisuuden
muuttumiseen ja toiminnan muotoutumiseen. Hänen ajatuksensa oli
suhteellisen tyrmäävä:
”Itse
ajattelen, että mitä jää jäljelle, jos Pyhän Hengen toiminta
lakkaa? Koko helluntailaisuusden idea on ollut Pyhän Hengen
toiminta. Jos helluntailaisuudesta tulee vain jälleen yksi vähän
eri tavalla opillisesti ajatteleva kirkkokunta, niin siinä
tapauksessa toivoisin, että kaikki liittyisivät saman tien
Katoliseen kirkkoon!! Ns. helluntaiteologia ei minusta oikein kestä
kriittistä tarkastelua. Moni perusdogmi on tainnut syntyä varsin
kevyen analyysin perusteella. Ja kun kerran mielipide on paalutettu,
niin siitä luopuminen on vaikeaa.
Miksi
siis kukaan haluaisi pysyä mukana Pyhän hengen toimintaa
korostavassa liikkeessä, jossa Pyhä Henki ei toimi?? On kuin olisi
mukana urheiluseurassa, jossa ei urheilla tai työväenliikkessä,
joka ajaa markkinaliberalismia… ”
Matti näkee
katolisessa kirkossa monia asioita, jotka ovat paremmin kuin
helluntailaisuudessa. Kuitenkin hän mainitsee kaksi asiaa, joita
ehkä kaipaa helluntailaisuudessa, tai joissa näkee
helluntailaisuuden olevan vahvoilla: musiikkikulttuurin ja
vapaaehtoistoiminnan.
”Enkä
tarkoita tätä uutta ylistysvillitystä, vaan vanhoja juurevia
helluntailauluja. Kun Konffa lähenee, niin laitoin soimaan Pitkän
Kirjan. Jotenkin joka solulla voi yhtyä niiden Kristu[s]keskeiseen
ja taivaskaipuun läpäisemään sanomaan ja tarttuviin melodioihin.
Voin kuvitella kuinka vieroksuttujen ja vähäteltyjen "lahkolaisten"
keskuudessa on keskitytty laulamaan Taivaan toivosta. Ehkä jollain
etäisellä tavalla kuin ensimmäiset vainotut kristityt (piiitkä
aasinsilta, mutta sallittaneen) ovat laulaneet Herralleen. Suomessa
lauletaan pääasiassa lut. virsiä jotka ovat eri tavalla
koskettavia. Siis laulu- ja musiikkiperinnettä kaipaan. Onneksi on
keksitty CD:t...”
”Helluntailaisuuden
vahvuus on sen juureva maallikkous. Työmuotojen aloittamisen kynnys
on matala ja kaikille löytyy / löydetään palvelupaikka. Myös
kaikkia yritetään saada mukaan palvelemaan. Se (ellei homma käy
yli voimien) on yhdistävä[ä]. Etenkin varmaan nuorena oli tosi
mukavaa tehdä yhdessä monenlaista. Kun ei ollut perhettä. Onhan
toki katolisella puolella ihan samalla tavalla monenlaista
palvelumuotoa, mutta ehkä Suomi on siitä erikoinen, että pienenä
ja monikulttuurisena vähemmistönä pääosin voimavarat kuluvat
eräällä tavalla ”selviämiseen”. Työtapa on myös
organisoidumpaa siinä mielessä, että on ”Marian Legioona” tai
”maallikkofransiskaaneja” jne, joilla saattaa olla
maailmanlaajuisesti pitkäkin historia, eli sellaista matalan
kynnyksen välittömästi tarpeesta nousevaa työmuodon
perustamiskulttuuria ei ehkä ole. En tiedä haluanko tätä
helluntaikulttuuria varsinaisesti viedä mukanani, mutta se on
ainakin erilailla eikä ehkä (omasta mielestäni) välttämättä
huonommalla tolalla kuin katolilaisuudessa.”
Matti epäilee, että
erityisesti maissa, joissa katolinen kirkko on laitostunut ja
etääntynyt kauemmas ihmisistä, helluntailaisuuden välitön ja
”matala” maallikkous saattaa tuntua vetoavalta.
Tulevien ilmoittamista
Matin kokemuksen pohjalta voi sanoa, että siirtyminen aktiivihelluntailaisuudesta katolisuuteen on mahdollista, mutta se voi vaatia jonkinlaista kriisiä tai vähintään kohtaamista, joka saa näkemään oman tradition haasteet. Tämä kirjoitus ei pyri yleistämään Matin kokemuksia yleiseksi kaavaksi, vaan valottaa yhtä esimerkkiä siitä, miten prosessi on tapahtunut.
Sarjan seuraavassa
osassa saatetaan tarkastella helluntailaisuuden ja katolisuuden
suhdetta myös kriittisessä sävyssä. Tällä hetkellä on tosin
epävarmaa, tuleeko neljättä osaa ja milloin se tulee. Pyysin sitä
varten näkemyksiä neljältä helluntailaiselta, ja hiljaiselo on
ulottunut tähän asti. Asiaan saatetaan palata nyt tai mahdollisesti
myöhemmin.
Tätä lukiessa ja Matin kommentteja pohtiessa mietin, että kovin hyvin tarina olisi voinut olla myös helluntailaisuudesta luterilaisuuteen, ainakin itse ajattelen jumalanpalveluksesta, ehtoollisesta ja kirkkovuodesta kovin samoin luterilaisuudessa.
VastaaPoistaTotta, paljon samanlaisuutta löytyy. Tosin yleisellä tasolla voisin olettaa, että katoliseen kirkkoon siirtymisessä painitaan aika paljon enemmän historiallisen teologian ja kirkkoisien kanssa. Mutta kyllä, huomaan myös mainitsemasi yhteydet tässä tarinassa.
PoistaMarkus, toivon, ettet pidä liioiteltuna, jos sanon, että sen lisäksi, että komppaat "Mattia", niin samalla suosittelet samaa muille. Mielestäni, niin Matti kuin sinäkin näette katolisuuden "mielekkäänä" vaihtoehtona tai ratkaisuna omaan turhautuneisuuteen. Itse aloin "turhautua" helluntalaisuuteen uskonelämäni kylmentymisen myötä. Kukaan läheisistäni ei nähnyt alkanutta luopumistani, enkä etenkään itse sitä nähnyt. En edes silloin, kun minun "katolisuuteni" alkoi tuntua paljon paremmalta kuin "matala maallikkous". Minun katolisuuteni oli yhtäkuin ulkoinen menestys, jonka hoitaminen ei ikäänkuin sallinut kokoaikaista 'helluntalaisuutta'. Kokoaikaisuudella tarkoitan,
VastaaPoistaottaa joka päivä ristinsä ja seurata Jeesusta.
Ymmärrän, että sinä, Markus, olet osa sitä "armeijaa", johon paavi Franciskus on jo liittänyt älypuhelinsoitollaan Kenneth Copelandin ja noin 5 muuta "helluntalaista". Myös myönteinen hämästelysi koskien Ruotisin ekmannien siirtymistä katolisuuteen kertoo tästä luopumisen trendistä, jonka yksi syy on katolinen "syvällisyys".
Myös Iso Kirja on viritetty katolisvalmiuteen. Sen teki V-M. Kärkkäinen, joka on selkeästi katolismielinen ja selittää parhain päin pyhimysten palvonnan ynnä varottaa helluntalaisia puhumasta valhetta, että Madonnaa ja pyhimyksiä palvottaisiin.
Lisäksi Helluntaikirkon ja Helsingin Saalemin entinen johtaja Korhonen julistaa saarnoissaan katolista oppia, että tälle kalliolle, Pietarille, minä perustan kirkkoni. Saman julistuksen on saannut sanotuksi Matti Kankaanniemi saarnassaan, joka on televisioitu. Korhonen alkaa taas syksymmällä mentoroida Itävallan helluntaiherätystä, kuinka saada ystävälliset suhteet katoliseen kirkkoon.
Eli tässä muutamia osoituksia katolisuuden hurmaamiskyvystä. Päästään syvällisempään ymmärtämiseen, joka onnistuu, kun poistutaan Sanan kalliolta ja noustaan myös korkeammille näköalapaikoille, josta näytetään koko maailma.
On kysymys siitä, minkä voittopalkinnon me näemme,
vt. Hebr. 11:
24 Uskon kautta kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä.
25 Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa,
26 katsoen "Kristuksen pilkan" suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti.
27 Uskon kautta hän jätti Egyptin pelkäämättä kuninkaan vihaa; sillä koska hän ikäänkuin näki sen, joka on näkymätön, niin hän
Edellinen on tyhjentävä esimerkki "Rooman hovista", katolisen kirkon loistosta, jonka houkutus on läsnä ja johon lankeavat ne, jotka eivät ole katolisuudesta pois lähteneitä.
Katolisella taustalla, tai entisiä katolisia helluntaiherätyksissä on ehkä eniten, enemmän kuin millään muulla taustalla. Kun sieltä on tultu, ei niille tulille enää mennä lämmittelemään, koska se on helvetin lämpöä miellyttävässä muodossa.
No jopas. Tässä tuli paljon asiaa. Aina on kiva saada kommentteja, mutta tässä oli muutama juttu, jotka pääsivät yllättämään.
PoistaKuten olen ainakin aikaisemmissa teksteissä tehnyt selväksi, en suunnittele siirtymistä katoliseen kirkkoon. Kirjoittajaesittelystäni (sivun ylävalikko) käy esille, että olen virallisesti luterilainen, jonka tarkoitus on liittyä helluntaiseurakuntaan (itse asiassa juttelin kymmenen minuuttia sitten pastorin kanssa, että minut pitäisi saada kastettua ennen kuin järvet jäätyvät).
”Matti” luonnollisesti näkee katolisuuden sangen positiivisesti, koska hän on liittynyt siihen. Jos näet, että tekstissäni komppaan Mattia, voin todeta onnistuneeni siinä, että olen välittänyt Matin ajatukset ja tarinan jollakin tapaa muuttumattomana ja arvottamattomana. Kun tarkoitukseni on vain kertoa jonkun tarina, motiivejani siihen kannattaa kysyä, jos ne eivät selviä tekstistä.
Kun olen puhunut siitä, että katolisuus houkuttaa, kun alkaa turhautua omaan hengelliseen traditioonsa, kerron lähinnä asioita, jotka vain ovat. Ovatko ne hyviä vai huonoja, oikeita vai vääriä? En ole sanonut siitä mitään, vaan olen puhunut siitä, että ne vain ovat.
Jos kuulumiseni paavin armeijoihin on luettavissa vaikka siitä, että totean Ekmanin kääntyneen, niin lähinnä vain kerron, että se oli alun perin se tekijä, joka sai minut miettimään koko tätä tekstikokonaisuutta blogiin. Ei niin, että pitäisin Ekmania jotenkin hengellisenä esikuvanani tai hänen teitään minun teinäni.
Ison Kirjan katolisuusvalmiudesta olen ratkaisevasti eri mieltä. Iso Kirja ei ole lähtökohtaisesti paikka, jossa porukkaa opetettaisiin katolisuusmyönteisiksi. Sen osaan sanoa, että täälllä yritetään ymmärtää muita, mutta Iso Kirja myös yrittää saada ihmiset rehellisen iloisiksi omasta helluntailaisuudestaan ja sen kehittämisestä. On pitkä aika siihen, että fransiskaanimunkit tulisivat tänne tekemään pyhiinvaelluksiaan.
Vai että johtaisi se katolisuusmyönteisyyteen, että väitetään Jeesuksen sanoneen Pietarille, että Pietari on se kallio, jolle hän rakentaa seurakuntansa? Tässä on kyllä puuroja ja vellejä sekaisin. Mielestäni voidaan sanoa, että Jeesus sanoi Pietarille, että hän on kallio, jonka päälle seurakunta perustetaan, mutta tämä ei millään tavalla tarkoita, että tästä olisi suora yhteys siihen, että tällä perustellaan paavin asemaa. Itse hahmotan tämän vain niin, että Pietarilla oli johtoasema alkuseurakunnassa, mutta itse kaipaisin aika paljon tiukempaa argumentaatiota sen tueksi, että tällainen johtoasema periytyisi. Ajattelen myös Matti Kankaanniemen ajattelevan asiasta hyvin samalla tavalla, koska tunnen kyllä hänen ajatuksiaan katolisuudesta.
En voi oikein yhtyä ajatukseesi, että helluntaiherätyksessä olisi eniten ex-katolisia. Ehkä Etelä-Amerikassa tämä voi pitää paikkansa, mutta Suomessa tuo on äärimmäisen epätodennäköistä, ellei siis sinulla ole jotain sangen laajaa määritelmää ”katolisuudesta”.
Markus, kommentoin myöhemmin tuohon edelliseen. Voitko kertoa, kuinka paljon kävijoitä on sivuillasi, tarkoitan sinun kirjoituksiesi seuraajia?
VastaaPoistaTämä on suhteellisen tekninen blogi, joten normipäivinä täällä käy joitakin kymmeniä, uusien tekstien ilmestyessä jotain sadan pintaan tai päälle. Sivuilla käsiteltävien aiheiden teknisyys kuitenkin on sellaista, että emme oleta ihan kauhean suurta väkiryntäystä tänne, vaikka se kovin tervetullutta aina olisikin. En kuitenkaan hahmota, mitä tekemistä tällä on asian kanssa.
PoistaEi tässä ole mitään piiloviestiä. Kiitos, että kerroit.
VastaaPoistaVastauksessasi minulle laitoit niin monta epätarkkuuta, josta syystä ajattelin arvioida minkä verran "kannattaa" nähdä vaivaa. Palaan kuitenkin ja tästä ei tämän enempää.
Jep, ajattelinkin, että sillä on jotain tekemistä asian kanssa. Itse hahmottelen asioita eri tavalla, mutta toisaalta ymmärrän, että seuraajamäärät ovat yksi mittari siinä, miten paljon johonkin kannattaa panostaa.
PoistaHyvä, että palaat asiaan. Mielenkiinnolla odotan. Jos kirjoitat paljonkin pidempää vastinetta, niin heitä vaikka omaan blogiisi tai jonnekin ja linkkaa tänne, niin voin sitten lukea ja kommentoida paremmin. Bloggerin kommentointiformaatti ei ole ihan selkein pisimpien asiakokonaisuuksien käsittelyssä.
Hello.
VastaaPoistaNämä kääntymistarinat ovat aina kauhean kivoja luettavia siksi että kun kahta asiaa peilaa toisiinsa, ne alkavat avautua erilaisella tavalla kuin niitä yksinään katsellessa.
Tämä pisti silmään: "Matti" pitää katolisen uskon ei-ihmiskeskeisyyttä hyvänä asiana ja samalla sanoo että katolisilla on vähemmän maallikkotoimintaa jota pitää huonona asiana.
Minusta noiden kahden asian välillä on yhteys. Katolinen tai mikä tahansa korkeakirkollinen firma on jo ajatukseltaan kirkko-keskeinen, helluntailaisuus tai mikä tahansa matalakirkollinen on ihmiskeskeinen. Tämä näkyy sitten paitsi uskon harjoittamisessa, myös suhteessa maallikkouteenkin.
Kärjistetään:
Matalakirkollisuudessa ihminen tuottaa uskon ja seurakunnan toiminnan, jäsenet ovat kokonaisuuden muodostavia palasia. "You - yes, I mean you - can do it!"
Korkeakirkollisuudessa taas kirkko tuottaa uskon ja seurakunnan toiminnan, jäsenet osallistuvat vastaanottajina. Kirkko ei ole jäsentensä summa vaan erillinen entiteetti. Kirche, Kirche über alles, über alles in der welt!
Korkeakirkollinen kirkko on messutehdas jonka uskomisessa voi unohtaa itsensä ja syödä kaksituhatvuotisen säilyketehtaan purkittamaa uskonharjoitusta, mutta kääntäen ilmaistuna siellä myös vaaditaan itsensä unohtamista ja ruokalinjaston läpi kävelyä ilman pokkurointia. Joku asian fani muotoili asian näin "kirkko uskoo puolestani".
Mitä vaikuttamiseen ja tekemiseen tulee, niin pyhää laitosta saa muokata vain pyhästä virasta käsin, jota taas rivisällillä ei ole joten hänen kuuluukin olla tekemättä mitään.
En ole tässä yhteydessä mieltä siitä onko mikään yllä mainittu hyvä vai huono asia, kunhan havainnoin.
T: Miika M