JOHDANTO
Edellisissä kirjoituksissani olen
pohtinut kastetta teknisestä näkökulmasta. Olen myös avannut
luterilaisten ja helluntailaisten kastekeskustelua, sen taustalla
vaikuttavia käsityksiä (osa 1),
avannut luterilais-helluntailaista kastedialogia (osa 2)
ja kirjoittanut kriittissävytteisen tekstin helluntailaisen kasteen
olemuksesta (osa 3)
. Kuitenkaan kirjoittaja ei ole koskaan täysin tyhjiössä
tutkimansa ilmiön suhteen. Myös minulla ja kasteella on yhteinen
historia.
Turinoin ja tarinoin tässä oman
henkilökohtaisen historiani, jota varten joudun avautumaan omasta
seurakuntahistoriastani myös melkoisia pätkiä. Tervetuloa, kaikki
tirkistelynhaluiset, tässä on elämäni! Tämä teksti ei ole
niinkään teknistä analyysiä helluntailaisuudesta tai sen
ilmiöistä, vaan matkaraportti. Tämä olkoon henkilökohtainen
välitilinpäätös, kreikkalaisen teatterin draama (jossa kaikki
kuolevat) ja katharsis. Tunnustan, olisin halunnut tässä revitellä
vähän enemmän, mutta käske sinä nyt analyytikkoa repimään
jotain, niin korkeintaan omat housunsa saa ratki jossakin älyllisessä
spagaatissa. Kirjoitan siis pientä analyysiä myös itsestäni, kun
näen aiheelliseksi.
LUTERILAIS-HERÄTYSKRISTILLINEN
ALKULÄHTÖKOHTA
Synnyin perheeseen, jossa vanhemmat
olivat luterilaisia kristittyjä. Isäni oli seurakunnan
diakoniatyötekijä, ja äitini oli muuten vain mukana kaikessa.
Vanhempani olivat kallellaan yhteiskristilliseen viidesläisyyteen. Kansanlähetyksen herätyskristilliset painotukset tuntuivat siis
kotona kovin kotoisilta.
Herätyskristillisessä
luterilaisuudessa kasteen funktio on aina vähän epämääräinen.
Kuten aikaisemmin kirjoitin,
tunnustuksellisessa luterilaisuudessa kaste hahmottuu pelastuksen
hetkenä; samoin uskonratkaisua pidetään käytännössä
mahdottomana. Kuitenkin herätyskristillinen luterilaisuus tarjoaa
mahdollisuuden uskoratkaisuun, joten kasteen funktio hämärtyy.
Koska vanhempani uskoivat uskoontulon
mahdollisuuteen (ja olivat itse kokeneet sen), ei ole yllättävää,
että vanhempani eivät uskoneet kasteesta sillä tavalla, miten
kirkon virallinen oppi opetti. Kuitenkin he kastoivat meidät lapset,
koska he ajattelivat, että näin on hyvä juttu. Heidän kirkon
oppinsa kritisointi ei johtanut siihen, että he olisivat
boikotoineet kastekäytäntöä (mikä olisi ollut kirkon
työntekijälle luonnollisesti melko vaikeaa).
Vanhempani olivat lähtökohtaisen
nihkeitä puhumaan kahdesta
asiasta: Ilmestyskirjasta ja kasteesta. He olivat nähneet ihan tarpeeksi monta kasteväittelyä, joista puuttuivat järjen hivenetkin, joten he olivat kevyen allergisia aiheelle. He olivat nähneet, että koko kasteasialla saatiin niin paljon taistelua, että siihen kannatti pitää etäisyyttä.1
asiasta: Ilmestyskirjasta ja kasteesta. He olivat nähneet ihan tarpeeksi monta kasteväittelyä, joista puuttuivat järjen hivenetkin, joten he olivat kevyen allergisia aiheelle. He olivat nähneet, että koko kasteasialla saatiin niin paljon taistelua, että siihen kannatti pitää etäisyyttä.1
Vaikka kasvoin kirkon tilaisuuksissa,
kerhoissa ja kotiseuroissa, en koskaan oppinut hahmottamaan, mikä
luterilainen käsitys kasteesta oli. Minulle muodostui kotona melko
hämmentynyt käsitys kasteesta. Jotain siinä kai oli, mutta mitä?
Sen tietysti tiesin, mitä se ei ole. Lähinnä kopioin vanhemmiltani
ajatuksen, että ”eihän kasteessa kukaan mitään uudestisynny”.
Esimerkiksi kun olin Kristiinankaupungin rippileirillä isosena,
mainostin sikäläiselle papille, että luterilainen käsitys
kasteesta on väärä, kun ei siinä synny uudesti eikä saa Pyhää
Henkeä. Pappi oli ilmeisesti ajan tasalla ja vastasi ”Aijaa,
niinkö?” ja aihe vaihtui oikeastaan itsestään. Fiksu pappi.
Joskus kasteväittelyissä itseäni
jaksaa huvittaa, että minua pidetään jotenkin luterilaisen
kastekäsityksen arkkityyppisenä edustajana. En ole koskaan uskonut
luterilaiseen käsitykseen.
Tässä vaiheessa huomaa, että
kastekäsitykseni perimmäinen auki oleminen juontaa juurensa kauas.
Toisaalta voi kysyä, olisinko pohtinut aihetta ollenkaan niin
paljon, jos olisin imenyt kotoa tai kirkosta jonkun näkemyksen, joka
olisi tuntunut loogiselta – tai vaihtoehtoisesti näkemyksen, jonka
olisi voinut hylätä.
NUORTENRYHMÄÄN TUTUSTUMINEN JA
PASSIIVINEN PAINE KASTEELLE
Yläasteella vaiheessa päädyin
kontaktiin myös muiden kuin kirkon uskovien kanssa. Isojoen kirkko
ei juuri järjestänyt nuortentoimintaa (rippileirejä lukuun
ottamatta), koska ainoat uskovat nuoret olivat minä, siskoni ja, hm,
yksi vanhempi kaveri, ja oliko vielä joitakin? Ei, kun papin perhe
lapsineen oli muuttanut vuosia sitten pois. Olimme käytännössä
yksin. Jossakin vaiheessa tämä vanhempi kaveri alkoi käydä
naapuripitäjässä, Teuvalla, vapaakristillisissä nuortenilloissa.
Lähdin mukaan, ja tykästyin kovasti meininkiin. Vanhempani olivat
iloisia siitä, että kävimme edes jonkun seurakunnan jutuissa
viikonloppuisin, ja isäni itse asiassa monena viikonloppuna kuljetti
meidät Teuvalle (sen 50 kilometriä sivu), odotti paikanpäällä
nuortenillan ajan ja toi meidät kotiin. Tilanne koheni vähän, kun
vanhempi kaverini sai ajokortin.
Nuortenryhmässä kävi väkeä
vapaakirkosta, helluntaiseurakunnasta ja luterilaisesta kirkosta.
Nuortenryhmä oli ensin yhden sivukylän vapaakirkolla, ja sen
jälkeen se siirtyi keskustaan vapaakirkolle, siihen saatiin oma
nuorisotyöntekijä, nuorisotyöntekijä lähti, ryhmä jäi
yhteisesti helluntai- ja vapaaseurakunnalle, ja loppujen lopuksi
naapuripaikkakunnan baptistiseurakunnan vapaaehtoinen
nuorisotyöntekijä otti työn harteilleen. Kuitenkin koko värikkään
historian aikana en muista nuortenryhmän kokouksista yhtään
kastesaarnaa.2
Siinä vetäjät tekivät fiksusti: suurin osa väestä oli
luterilaisesta taustasta, ja kasteelle käännyttäminen olisi voinut
saada tehokkaasti aikaan kunnon väestökadon. Itse tiesin, että
helluntailaiset kyllä kastavat ihmiset vasta uskoontulon jälkeen,
mutta en asiasta sen suuremmin ollut perillä.
Ensikosketus
Sain ensikosketukseni erilaisiin
kastekäytäntöihin siinä vaiheessa, kun yksi nuortenryhmän
helluntailaisista tytöistä meni kasteelle (tyttö on nyt vaimoni).
Vanhempani tulivat mukaan kokoukseen (jo pelkästään siksi, että
tarvitsin vielä silloin kyydin), ja äitini vähän vitsillä pohti,
”kuinkahan paljon meitä siellä käännytetään”. Ja kyllähän
siellä käännytettiin kovasti; on muuten hauska piirre, että
niissä kastekokouksissa, joissa olen ollut paikalla, saarna on
käsitellyt sitä, ”miksi ihmeessä sinunkin, joka istut siellä
penkissä etkä ole vielä mennyt kasteelle ja siellä omatunto
mustana mietit omaa tilaasi ja sieluntilaasikin miettiä pitäisi!,
pitäisi nousta nyt sieltä ja kirmata tänne kastealtaaseen, ettäs
tiedät!”
Itselleni tuli ehkä jonkintasoinen
kastekriisi, jos nyt ei tuon kokouksen perusteella, niin pikkuhiljaa
asiaa pohdittaessa. Jälkeenpäin on helppo olla rehellinen
itselleen: itse mietin asiaa lähinnä siltä kannalta, mitkä
olisivat niitä syitä, miksi minun ei tarvitsisi mennä kasteelle.
En silti voi väittää, että olisin ollut jossakin tuskallisessa
kastekriisissä, joka raastoi minua sisältä: asiaa tuli mietittyä
lähinnä silloin, kun jonkun kanssa asiasta puhui.
Ensiasetelma pohdinnassa
Tavallaan asetelmana oli se, että
helluntailainen näkemys on Raamatun näkemys kasteesta; taistelin
siis jollakin tavalla Raamatun näkemystä vastaan, mutta en silti
halunnut mennä kasteelle. Yksi syy oli selkeästi se, että olin
mukana luterilaisen seurakunnan toiminnassa, erityisesti
rippileireillä ja isoskoulutuksessa; ajattelin, että jos käyn
kasteella, niin minä sitten vedän sen kerrasta tappiin asti, eli
liityn sitten hellareihin ja eroan kirkosta. Ajattelin, että jos
käännyn, niin käännyn sitten kunnolla. Kasteelle meneminen olisi
ollut selkeä luterilaisuuden tuomitseminen itselleni. Siinä
olisivat menneet napanuorat poikki niin, että singahtaa. Kuitenkin
näin, että luterilaisen kirkon puolella oli kaikkea toimintaa,
jossa tahdoin olla mukana, joten en halunnut kasteella katkaista
välejä kirkkoon.
Missään vaiheessa en miettinyt
luterilaisesti, onko uudelleenkaste ensimmäisen kasteen kieltämistä
ja Pyhän Hengen pilkkaa. Ajatus ei edes käynyt mielessäni. Kun
kuulin ajatuksesta ensimmäistä kertaa, pidin koko ehdotusta
absurdina.
Tavallaan tuon ajan kastepohdinnat
loivat pohjaa sille, mitä myöhempinä aikoina kasteesta ajattelin.
Ehkä siinä on havaittavissa normaalia vastarintaa vierasta
näkemystä kohtaan, ja erityisesti nuoren mielen mustavalkoista
”kaikki tai ei mitään” -ajattelua.
Toisena huomiona täytyy sanoa, että
vaikka nuortenryhmä ei käännyttänyt kasteelle, on hauska huomata,
että iso osa mukana olleista, vielä kristillisyyden piirissä
pyörivistä on myöhemmin käynyt kasteella. Ilmeisesti kasteelle
saaminen onnistuu myös ilman kastesaarnoja: kun totutetaan ihmiset
tietynlaiseen kristillisyyteen, he hakeutuvat sen piiriin myös
myöhemmin. Kun sitten haluaa olla enemmän mukana toiminnassa ja
liittyä seurakuntaan, kaste tulee luonnollisena.
YKSI KÄÄNTEENTEKEVÄ KASTESAARNA
Vuodet kuluivat eteenpäin, ja kastetta
tuli pohdittua aina ajoittain. Kuitenkin yksi ainoa puhe muutti koko
pohdinnan suunnan. Täysin.
Jälleen pari helluntailaista tyttöä
nuortenryhmästä oli menossa kasteelle. Helluntaiseurakunnan
pastori, joka oli toinen ryhmän vetäjistä (tämä oli aikaa,
jolloin vapaakirkon ja helluntaiseurakunnan pastorit johtivat
toimintaa), kastoi heidät ja puhui tilaisuudessa. Hän käytti
kaikki mahdolliset argumentit, joita todennäköisesti osasi edes
luetella, ja taisteli sen puolesta, että jokaisen, joka ei ole vielä
käynyt kasteella, pitäisi mennä kasteelle. Hän pyrki osoittamaan,
että kukaan ei voi vedota siihen, että on kastettu lapsena, koska
se on epäraamatullista. Samoin hän sanoi, että jos sinulla on
ongelma sen kanssa, että pitää mennä kasteelle, niin ”silloin
sinulla ei ole ongelma minun kanssani, vaan Raamatun ja Jumalan
kanssa”. Minä ja siskoni olivat ainoat läsnäolijat koko
helluntaiseurakunnan salissa, jotka eivät olleet käyneet kasteella.
Viittaus oli selvä. ”Jos sinä siellä penkissä...”3
Istuin penkissä ja kirjoittelin tapani
mukaan muistiinpanoja saarnasta. Pohdin asiaa oikeasti, koska ihan
oikeasti tahdoin tehdä oikein ja tahdoin olla Jumalalle mieliksi.
Tietysti itseäni ei olisi huvittanut mennä kasteelle, mutta
toisaalta en olisi halunnut kapinoida Jumalaa vastaan. Yritin
miettiä, mitä ihmettä tässä nyt oikein pitäisi tehdä, ja miten
asiaa pitäisi hahmottaa. Toisaalta yritin miettiä, voiko asiaan
sanoa enää mitään vastalausetta, vai pitäisikö alkaa toimia.
Olisiko vielä mahdollisuutta sanoa ”ei kiitos”?
Siinä penkissä istuessani ja
argumentteja pohtiessani koin pienen valaistumisen. Näin äkkiä
helluntailaisen näkemyksen helluntailaisena näkemyksenä –
en enää Raamatun näkemyksenä.
Raamatussa siis on näkemys
kasteesta, mutta jokaisella on tulkinta siitä, mitä se tarkoittaa.
Myös helluntailaisilla. Siinä
vaiheessa se oli aika utuinen käsitys (ja nykyään hyökkäisin
niin epäjohdonmukaista ajatuskokonaisuutta vastaan varmasti), mutta
äkkiä aloin ajatella, että tämä on helluntailaisten näkemys
siitä, mikä kaste on. Tämä ei ole lähtökohtaisesti se, mikä on
Jumalan näkemys kasteesta. Se
saattaa olla, mutta asiaa pitää tutkia.
Tämän kasteillan
merkitys oli kohdallani kauaskantoinen: aloin lähestyä kastetta
asiana, joka oli lähtökohtaisesti minulle uusi ja tuntematon. Se
saattaa olla jotenkin sellainen, miten helluntailaisuudessa asiasta
ajatellaan, mutta saattaa olla, että ei ole. Se on jotain, mistä
pitää ottaa selvää. Koko suhde asiaan muuttui: nyt minä en enää
taistellut sen kanssa, mitä helluntailaiset sanovat kasteesta aivan,
kuin se olisi Jumalan viimeinen sana asiasta. Ymmärsin, että minun
pitää arvioida sitä sen perusteella, mitä Raamatussa asiasta
sanotaan. (Sinisilmäisesti en osannut edes pelätä, että asia
olisi paljon vaikeampi, kuin mitä olisin edes osannut kuvitella.)
Monen ahdistuksen kautta...
Luonnollisesti
oivallus ei tullut ilman ahdistusta: totta kai mietin ajoittain sitä,
onko tämä vain kätevä keino kiertää Jumalan totuutta ja tehdä
kaikki suhteelliseksi. Omatunto siellä koputti, että oletkos nyt
varma. Tietysti en ollut – kuka nyt olisi?! Omien
ajatusrakennelmien muuttamiseen kuuluu usein ahdistusta ja
syyllisyyttä, erityisesti, kun ympärillä on ihmisiä, jotka
ajattelevat päinvastaisesti. Kun kasvoin ajatukseen enemmän
sisälle, ymmärsin, että siinä on järkeä.
Miten nyt suhtaudun
itse oivallukseen? Oliko se joku jumalallinen puuttuminen asioihin,
vai oliko Perkele kuiskuttamassa relativistista harhaoppia korvaani? Oliko se ehkä ihan vain oman ajatteluketjuni
päätepiste? En tiedä. Sen vain tiedän, että ilman tällaisia
asioiden taakse meneviä oivalluksia asiat olisivat kauhean paljon
helpompia.
Ilta muutti
kokonaisuuden hahmottamista siinä mielessä, että käsitin, että
en välttämättä taistele Raamattua vastaan, vaan yritin löytää
sen, mitä asiasta voisi ajatella. Tuo ”Raamatun vastustamisesta”
vapautuminen on ajatuksena aina suhteellisen vapauttavaa (ainakin jos
elämässä on tarkoitus jotenkin pitää kyseistä kirjaa arvossa),
vaikka tuskin pääsin asian hahmottamiseen tuossa muodossa ihan
heti.
Turha
luulla, että siinä vaiheessa asioita analysoitiin pohjattoman
johdonmukaisesti: kunhan jotain langanpätkiä löydettiin, ja niitä
lähdettiin seuraamaan.
Pääasiallinen kysymykseni oli, ”pitääkö minun mennä nyt heti
kasteelle?” Se tiivisti
siinä vaiheessa sen, minkä ympärillä koko ”helluntailaisen
näkemyksen” hahmottaminen pysyi.
SUVANTOVAIHE
Oivallusta seurannut aika oli jälleen
enemmän ja vähemmän hiljaista; asiaa ei tietystikään
vauhdittanut se, että minuun oli tarttunut osa vanhempieni
ajatuksesta: kaste ei ole niin oleellinen asia, että sille
kannattaisi uhrata ihan liikaa aikaa. Edelleen päämielenkiintona
pohdinnoissani oli, pitäisikö tässä mennä kasteelle vai ei.
Osa kokonaisuutta oli se, että minut
oli lapsena kastettu. Halusin siis miettiä, onko lapsikaste
mahdollinen sovellus Raamatun periaatteista. Aloin jo uskoa sen, että
joo, alkuseurakunta kastoi vain uskoontulleita. Toisaalta jätin
asian kuitenkin auki erilaisten argumenttien myllerryksessä.
Kuitenkin halusin miettiä, voidaanko lapsikaste nähdä jollakin
tavalla perusteltuna. Jos voidaan, niin mitäs sitä sitten kasteelle
menemään.
Yksi merkittävä tekijä koko kuviossa
on se, että en ole missään vaiheessa kokenut mitään seurakuntaa
omakseni. Ensimmäinen vaikutus on se, että mikään seurakunta ei
ole saanut monopoliasemaa opillisten näkemysteni muokkaajana. Olen
joutunut kasailemaan painotuksiani eri lähteistä. Toinen vaikutus
on ollut se, että minulla ei ole ollut painetta ajatella samalla
tavalla kuin muut. Kun kuuluu johonkin ryhmään, omaksuu helpommin
yhteiset käsitykset tai painotukset. Kun en kokenut esimerkiksi
mitään helluntaiseurakuntaa ”kodikseni”, minulla ei ollut
paineita myöskään sillä tavalla. Kolmas vaikutus on se, että
minulla ei tästä syystä tullut painetta mennä kasteelle siksi,
että pääsisin seurakunnan jäseneksi. Aihe ei siis ollut millään
pakottavalla tavalla ajankohtainen.
AJATUSTOIMINTAA ERÄÄN DOKUMENTIN
AJALTA
Päädyin Isoon Kirjaan, koska halusin
opiskella Raamattua, ja Isossa Kirjassa pystyi suorittamaan
University of Walesin validoiman yliopistotutkinnon (ilman
kokovartalokosketusta suomalaiseen yliopistoteologiaan). Siellä
erinäisten juonenkäänteiden takia päädyin mukaan Nuoret hihhulit
-dokumenttiin; kaveriksi tuli tätä blogiakin kirjoittava Anna
Lehmuskoski. Dokumentti zoomasi minun kohdallani siihen, että pyörin
kyllä mukana helluntailaisuudessa, mutta en ollut jäsenenä. Mitä
siis sen kasteen ja seurakuntaan liittymisen kanssa, kun ilman
kastetta ei ole liittymistä? Tämä oli ehkä ensimmäinen kerta,
kun jouduin miettimään asioita vähän konkreettisemmin.
Yksi dokumenttia varten kuvattuja
materiaaleja oli juhannuskonferenssissa kuvattu, Kankaanniemen Matin
kanssa käymäni keskustelu, jossa argumentoimme eri puolilta asiaa
ja pohdimme taustalla olevaa teologiaa. Matti perusteli (edelleen)
mielestäni hyvin, että alkuseurakunnan käytäntö näyttää hyvin
pitkälle siltä, että he kastoivat vain uskoontulleita. Minä taas
yritin pohtia, näkyykö kielessä kollektiivinen painotus, jolloin
lapset tulivat luonnollisesti mukana, mutta heistä ei tarvitse
mainita erikseen. Näin jälkeenpäin katsottuna ei mikään kaikkein
paras yritys, mutta hyvä yritys kuitenkin.
Mielestäni kuvattu pätkä oli kauhean
mielenkiintoinen: juhannus oli kauneimmillaan konffassa, ja me
puhuimme kasteesta uimarannan vieressä, jossa symbolisesti väkeä
käveli järveen uimaan ja järvestä pois. Kuitenkin koko osio
jätettiin dokumentissa käyttämättä. Ohjaaja Harri Paavola
kommentoi, että sen kuvaaminen muistutti valkovenäläisten
kaivosmiesten kuvaamista: siinä miehillä oli kyllä paljon asiaa ja
paljon puhuttiin kaikesta, mutta hänellä ei ollut mitään
käsitystä, mistä ihmeestä kuvattavat puhuivat. Taisi lipsahtaa
vähän korkealentoiseksi. (Dokumenttiin kuvattiin sitten vähän
lähestyttävämpi keskustelu baptistiystäväni Janne Saarelan
kanssa.)
Mihin minä kuulun?
Jouduin dokumentin aikana miettimään
seurakunnallisia liitossuhteitani. Olen ollut suurimman osan
elämästäni epämääräisessä limbossa eri seurakuntayhteisöjen
välissä. Onhan sekin elämästä käynyt (ja varsin opettavaista on
ollut, koska jatkuvasti on joutunut punnitsemaan eri asioita), mutta
olen alkanut vakavasti olla sitä mieltä, että yhteisöön
kuulumisessa on monia hyviä puolia (ainakin jos lähtökohtaisesti
uskoo hyvin samalla tavalla kuin yhteisökin).
Luterilaisessa kirkossa minulle tuskin
olisi tilaa. Aikanaan isäni taisteluja seuratessa jouduin toteamaan,
että itse kuitenkin kallistun liikaa vapaakristilliseen
herätyskristillisyyteen, jotta kirkko tuntuisi kutsuvalta.
Helluntailaisuudessa on luonnollisesti omat ongelmansa ja haasteensa
(niitä tässä blogissa me availemme), mutta siinä on paljon
enemmän itselleni tuttuja piirteitä; lisäksi olin ollut
helluntailaisen toiminnan piirissä yli vuosikymmenen ja olin vielä
liikkeen raamattukoulussa. Helluntailaisuus alkoi tuntua siltä, että
se voisi olla jossakin vaiheessa vaihtoehto.
Vaikka mietin ajoittain
helluntaiseurakuntaan liittymistä, halusin, että kaste ei ole vain
merkityksetön liittymisriitti. Tahdoin, että siinä on joku syvempi
merkitys kuin että minut uitetaan siinä seurakunnan jäseneksi.
Halusin, että olen vakuuttunut kasteelle menemisestä, ja pidän
sitä jollakin tapaa perusteltuna. ”Minä haluan, että jos minut
kastetaan, niin minut kastetaan Jeesuksen nimeen, ei
helluntailaisuuden nimeen!” Tarkoitus oli siis kevyesti käydä
koko evidenssi läpi. Ei mikään pikkujuttu, koska aiheesta löytyy
yhtä sun toista kirjoitusta.
TIIVISTÄ TAISTELUA
Aloin myös työstää kysymystä
kasteesta aktiivisemmin. Kun olin Iso Kirja -opintoihin kuuluvassa
työharjoittelussa Teuvan helluntaiseurakunnalla, tein jotain
radikaalia: ostin kirjamyynnistä Toivo Haapalan kirjan Miksi
kasteelle? ja aloin lukea suurin odotuksin. Ajattelin, josko tällä
nyt saisi kerrasta asian rauhaan ja minäkin pääsisin
kastealtaaseen. Kun kerran helluntailaisen kastenäkemyksen
ylivertaisuutta oli mainostettu niin rankasti, niin eiköhän tämä
antaisi minullekin tarpeelliset perustelut.
Ei antanut.
Kirja oli täynnä ristiriitoja ja
käsittämättömyyksiä, joita en vain pystynyt millään nielemään.
Kirjaa lukiessa kiukustui ihan oikeasti. Perustelut ontuivat,
yhteyksiä eri kohtien välille vedettiin hatusta ja itseä puhuttiin
pussiin useampaan kertaan. Uskon ja kasteen suhde jää
käsittämättömäksi, Jeesuksen kasteelle annetaan kirkkain silmin
itse rakennettu merkitys ja pidetään sitä vielä esikuvana meidän
kasteellemme yhtä hatarin perustein.4
Kirja jätti oikeasti miettimään,
onko se helluntailaisen kasteteologian tekeminen sittenkään niin
johdonmukaista. Siinä jäi lupailtu ylivertaisuus aika kauaksi.
Kastekeskustelu täyskontaktilajina
Myöhemmin törmäsin aina vain
pahemmin siihen, että helluntailaiset eivät osaa puhua kasteesta.
Kun minä arvioin helluntailaista näkemystä ja esitän ajatuksia,
minuun suhtaudutaan kuin Perkeleeseen.
Erityisen paljon itseäni on ahdistanut, kun
ihmiset eivät osaa erottaa omaa raamatuntulkintaansa ja sitä, mitä Raamattu ehkä pohjimmiltaan sanoo. Asiat eivät välttämättä ole pohjimmainen totuus, vaan heidän tulkintansa siitä. Kuten eräs
vastaväittelijä turhautuneena huudahti, että ”minä en kyllä
ymmärrä, miksi pitää argumentoida Raamattua vastaan!” Ehkä
siksi, että sinun mielestäsi helluntailainen näkemys on Raamatun
näkemys, ja minä esitin kritiikkiä hänen näkemystään vastaan.
”Meidän näkemyksemme on Raamatun näkemys; jos kritisoit meitä,
kritisoit Raamattua.” Yritä nyt sanoa jotain, kun vastassa on
tuollaista.
Toinen piirre, joka jaksaa aina
hämmentää, on oman näkemyksen puolustaminen luterilaista
näkemystä polkemalla. Kun yritän kommentoida jotain
helluntailaisen näkemyksen ongelmia, vastaan tulee happoa, tulikiveä
ja rikkiä luterilaisen näkemyksen päälle. Kun itse en ole missään
vaiheessa allekirjoittanut luterilaista näkemystä, asetelma on
traagisuudessaan aidosti koominen.
Jotain näistä väittelyistä pidän yksinä hengellisen elämäni hajottavimpina kokemuksina. Kun itse
lähestyy jotain kysymystä teknisenä ja osaa sanoa, että asia on
monimutkainen, toinen voi tulla siihen jeesustelemaan, että ”kyllä
sunkin nyt pitäis vain uskoa ja totella Jumalaa” ja sitten
ohitetaan argumentaationi epäraamatullisena ja käsketään tehdä
siitä parannus ja tungetaan paskaa kurkkuun poikittain ja sanotaan,
että kyllä sinun pitäisi nyt uskoa, kun tämä on ihan selvä
asia, ja mikä sinulla oikein on, etkö ole hengellisesti kasvanut, tässä vähän odotellaan hedelmää kasvusta, oletko kapinassa Jumalaa vastaan, miksi et ymmärrä selvää suomea,
miksi vastustat selvää Jumalan sanaa? Sellainen neljä yhtä vastaan -tilanteessa on joskus aika hurjaa, kun sitä jatkuu ja jatkuu. Kun vastapuolella ei ole
kykyä hahmottaa asiaa abstraktisti, saanko edes toivoa, että
perusteluni kuunneltaisiin ennen niiden murjomista?
Yrittää sitten tuossa muodostaa
valistunutta mielipidettä asioista. Lainaus yhdestä mailistani,
jonka kirjoitin eräälle pastorille, jonka kanssa tappelin
kasteesta.
”Useimmiten
ihmiset ovat pyrkineet vain käännyttämään, kuuntelematta
selitystäni tai kaivamatta sitä punaista lankaa, jota yritän
sanoa. Ehkä kysymysteni takana on jotain, mutta mitä? Siinä
mielessä samaistun ateisteihin, joilla on oikeita kysymyksiä ja
joille sanotaan "unohda noi ja usko vain Jeesukseen, niin kaikki
järjestyy". Joskus tästä jää vain niin kauhean yksinäinen
olo. Ja väsy.”
Tietysti mukaan mahtuu myös hyviä
keskusteluja. Monet Iso Kirja -taustaiset toverit ovat pystyneet
pokkanaamalla kuuntelemaan ja heittämään ihan rakentavia
ajatuksiakin. Ne ovat antaneet toivoa siihen, että asioista voi
keskustella myös asiallisesti.
En kuitenkaan halua antaa kuvaa, että
minä olisin pyhimys kasteväittelyissä. Olen kyllä ihan
rauhallinen, mutta yleensä yritän ajaa ihmiset nurkkaan oman
näkemyksensä kanssa ja saada heidät oikeasti miettimään oman
näkemyksensä pohjaa. Muutaman toverin kastenäkemyksen olen
onnistunut pirrastamaan kelpo uskonvarmuudesta kevyeen
epätietoisuuteen. Kuitenkin siitä olen yrittänyt pitää kiinni, että jos olen asiasta keskustellut jonkun nuoren kanssa, en ole tarkoituksellisesti hukuttanut häntä pohdintaan tai teilannut hänen näkemystään. Sen verran pitää olla ihminen.
RATKAISUN PAIKALLA: VÄLITILINPÄÄTÖS
JA TAHDONRATKAISU
Pohdintani ovat tällä hetkellä
kesken, mutta ne tulevat olemaan kesken aina hautaan asti, joten voi
niitä välijohtopäätöksiä joskus kertoakin. Tässä ne ovat:
1) Pidän uskovien
kasteen käytäntöä huomattavasti parempana kuin
lapsikastekäytäntöä, mutta en voi suoraan väittää jälkimmäistä
perkeleelliseksi.
2) Minulla ei ole
mitään käsitystä, mikä kaste on, mutta en usko, että juuri
muillakaan on.
3) Mikään
törmäämäni helluntailainen näkemys ei ole sisäisesti
johdonmukainen, vaan vuotaa yli aina jostakin (ks. edellinen tekstini).
4) Tällä
hetkellä uskon, että Jumalaa ei henkilökohtaisesti yhtään
kiinnosta, menenkö kasteelle vai en.
Lopputulokseni on, että
helluntailainen käsitys ei ole onnistunut käännyttämään minua.
Kuitenkaan pohdinta ei jää tähän.
Kuten sanoin, johonkin seurakuntaan olisi hieno kuulua. Lisäksi
meidän lattiallamme mönkii tällä hetkellä kaksi vuoden ikäistä
poikaa. Tahtoisin, että he voisivat kokea kuuluvansa johonkin
kristilliseen traditioon – jo siksi, että heidän ei tarvitsisi
kokea jatkuvaa vierautta ja marginaalisuutta uskonelämässään.
Olisi hienoa antaa heille joku pohja, josta he voivat itse myöhemmin
kasvaa johonkin suuntaan, minkä lopulta kokevat omakseen (oli se
suunta mikä tahansa). Hyvä pohja voisi löytyä paikallisesta
helluntaiseurakunnasta, joka on kovin täysipäisen oloinen. Lisäksi
helluntaiherätys on konteksti, jossa koen olemassaoloni
mielekkääksi, ja jossa voisin ajatella toimivani enemmän tai
vähemmän tulevaisuudessa.
Tässä siis suuri
tulevaisuudensuunnitemani:
Olen ajatellut
mennä kasteelle.
Kuitenkin, jos olet käännyttänyt
minua kasteelle ja iloitset nyt tilanteesta, niin toivon, että
tukehdut kieleesi, kun luet tekstini loppuun.
TULEVAISUUDEN SUUNTAVIIVOJA
Tällä hetkellä käytännössä ainoa
liikkeellepaneva syy kasteelle menemiseen on siinä, että
haluan olla jäsenenä seurakunnassa, johon ei kastamattomia jäseniä
oteta.
Tiedän, että pelkkä ”mennään nyt
kasteelle, kun pitää mennä” ei välttämättä ole riittävä
syy monelle helluntailaiselle hyväksyä mahdollista kastettani –
se on melkein sama, kuin menisi kasteelle, koska ”äiti käski”.
Samoin itse lähestyn asiaa niin, että vaikka syy mennä kasteelle
olisi pelkästään tuo, en silti halua lähestyä kastetta
pelkästään tuon kautta.
Minä en tiedä, mikä kaste on, ja
tapahtuuko siinä jotain, vai tapahtuuko mitään. Siksi myös haluan
suhtautua asiaan tarpeellisen vakavasti. Jos siis kasteelle menen,
yritän suhtautua siihen sen mukaisesti. Kun johonkin ryhdytään,
niin ryhdytään sitten tosissaan. Jos Jumala on Jumala, niin
mielelläni teen tuollaiset siirtymäjutut pokkanaamalla. Olen edellä
sanonut, että en ymmärrä kasteesta oikeastaan mitään, ja joudun
sanomaan, että en tiedä, mikä se on tai mitä se merkitsee. Tästä
syystä haluan suhtautua siihen asiaankuuluvalla vakavuudella. Haluan
tehdä asian Jumalalle ja haluan olla avoin Jumalalle siinä.
Toisaalta. Mukana on erittäin
iso ”toisaalta”. Minua on käännytetty kasteelle niin paljon ja
niin rumasti, että tämä kasteelle meno käy kovasti luonnon
päälle. Pitäisikö minun tässä julistaa, että te olitte
sittenkin oikeassa, voi, teidän jalkojenne juuressa minä muutan
mieleni, te minua valaisitte, te opetitte minulle totuuden, mitä?!
Te siellä hykertelette, että mitäs me sanottiin, me oltiin hei
oikeassa. Minä näytän teille karvaisen *****ni!
On löydettävä vastapaino ja
tasapaino. Toisaalta haluan pitää sen, että kaste on jotenkin
pyhä. Siinä voi olla jotain, joka on minua suurempaa, joten haluan
kunnioittaa sitä jotenkin. Kutenkin haluan huomauttaa, että minua
kiusanneiden ihmisten käsitys kasteesta ei ole pyhä.
Miten kasteelle?
Jos kasteelle päädyn, niin sen
kasteen on oltava riisuttu niistä elementeistä, joita
seurakunnalliset traditiot siihen ovat laittaneet. Se on vähintä,
mitä voin vaatia. Vettä voi olla vaikea poistaa, mutta melkein
kaikki muu on poistettavissa. Tässä kommentoitu listaus kasteeseen
liittyvistä elementeistä.5
Kaste suoritetaan seurakunnan
kokouksessa. Tämä ei ole aina
vaadittavaa (fifteenillä
kastetaan siellä järven rannalla kokouksessa, ja jotkut hurjapäät
kastetaan milloin missäkin),
mutta en näe mitään
teologisesti pitävää syytä vaatia kastepaikaksi
sunnuntaikokousta. Pois.
Kaste suoritetaan usein
kastealtaassa. Ei tosin aina.
Järvi olisi varsin mainio.
Kasteen suorittaa yleensä pastori.
Miksi pitäisi? Kuka tahansa
kristitty käy. Kai
pastorikin.
Kasteen yhteydessä liitetään
seurakuntaan. Vaikka tämä on suuri syy kasteelle menemiseen, en
haluaisi pelkistää kastetta ihan vain tähän. Samoin joudun
kunnioittamaan historiaani: tämä on ollut yksi tärkeä asia, jota
olen vastustanut kasteessa (että se on vain seurakuntaan
liittämistä). Se voi olla pakollista seurakuntaan liittämiselle,
mutta se ei ole seurakuntaan liittämistä.
Kastettava on valkoisissa
vaatteissa. Miksi pitäisi?
Miksei musta kelpaa?
Alkuseurakunta ilmeisimmin kastoi alasti, mutta ihan näin
alkuseurakunnalliseksi en tahdo. Unohdetaan
valkoiset vaatteet.
Kasteen suorittaa kastaja. Mikä
sitä estää, ettei olisi useampaa kastajaa? Saman homman he
kuitenkin tekevät.
Kaste suoritetaan kaatamalla
kastettava tuetusti veden alle ja vetämällä pois veden alta.
Jos oleellista on päästä veden alle ja tulla sieltä pois, niin
miksei sitä voi toteuttaa vaikka laiturilta heittämiseltä? Se
täyttää muodollisesti vaatimuksen veden alle menemisestä ja
vedestä nousemista.
Tähän voisi lisätä vielä vaikka
mitä (vettä en mielelläni vaihtaisi esimerkiksi mustikkakeittoon,
koska se sotkee kamalasti). Jos tästä siis kokoisin, niin kasteeni
voitaisiin toimittaa jollakin laiturilla järven rannalla. Ensin
kerron jotain ajatuksia uskostani ja siitä, miksi olen nyt menossa
kasteelle. Sen jälkeen kasa veljiä tai siskoja ottaa minusta kiinni
ja Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen heittää minut järveen.
Kun sieltä pääsee ylös, voi vaatteidenvaihdon jälkeen vaikka
grillata, lukea runoja, laulaa ja osallistua muutamaan
poikkitaiteelliseen esitykseen.
Juhana Lehmuskoski kirjoittaa
kirjassaan Yksi kaste raamatullisen kasteen ehdoista. Kaste
pitää suorittaa uskoontulon jälkeen, se pitää tehdä Isän,
Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (tai Jeesuksen nimeen) ja henkilön
pitää mennä veden alle kokonaan. Jos tämä on rajana, niin
rajojen sisällä pystyy tekemään yhtä ja toista.
Tässä kohdassa joudun
tasapainoilemaan sen kanssa, paljonko voin muokata kokonaisuutta,
jotta sen voi vielä hyväksyä pyhäksi toimitukseksi. Jos minut
kastettaisiin suonsilmässä tai viskissä ja koko väellä olisi
lateksivaatteet, se olisi edelleen muodollisesti pätevä, mutta
mielestäni liian tiukkaa pyllistämistä. Tämän rajanvedon kanssa
joudun sitten taistelemaan. Kasteen pitää näyttää tarpeeksi
omanlaiselta, mutta omatuntoni mysteerin edessä on toisena
määrittelijänä.
Upotus vai ei?*
Upotuskasteesta olisi mahdollista
dekonstruoida koko upotus: miksi kasteessa täytyy mennä kokonaan
veden alle? On totta, että Raamatussa mainitut esikuvat antavat
kuvaa siitä, että ainakin normaalitilanteissa kuvataan kastetta,
jossa henkilö upotettiin kokonaan veteen. Kuitenkin myös
valelukaste hyväksyttiin; ks. lainaus Didakhesta, hyvin varhaisesta
seurakuntaohjeesta (7:1–3):
”Mutta liittyen
kasteeseen, kastakaa näin: selostettuanne ensin kaikki nämä
säännöt, kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
juoksevassa vedessä. Mutta jos ei ole juoksevaa vettä, kastakaa
jossain muussa vedessä, ja jos et voi kastaa kylmässä niin
lämpimässä vedessä. Mutta jos ei ole kumpaakaan, kaada vettä
kolme kertaa päähän Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”
Vaikka tämä antaa kuvan, että
normaaliolosuhteissa upotuskastetta suosittiin, myös valelukaste
hyväksyttiin. Tietysti voisi huomauttaa, että kaste suoritettiin
mieluiten kylmässä, juoksevassa vedessä; seurakuntien tapa kastaa
kastealtaassa oli siis ilmeisen marginaalinen alkukristillisyydessä,
vaikka ilmeisen hyväksyttävä. Se oli kuitenkin myönnytys, samalla
tavalla kuin valelukaste.
Tässä voisi lähteä taistelemaan,
onko perusteltua kastaa valelemalla, vaikka vieressä olisi järvi.
Oletan, että varhainen kirkko olisi pitänyt sitä kummallisena,
mutta tuskin kyseenalaistanut kasteen validiteettia.
Kuitenkin, vaikka itse voisin pitää
valelukastetta vaihtoehtona, tiedän, että helluntaiseurakunnissa
ollaan hyvin ehdottomia kasteen muodon suhteen: jos siinä ei mennä
pinnan alle, se ei ole kaste ollenkaan (ks. tämän tekstisarjan
toinen osa). Jos kasteeni yksi liikkeellepaneva motiivi on saada hyväksyntä
helluntailaisuudessa, niin uskon tämän nousevan niin suureksi
kynnykseksi liian monelle, että sitä kannattaisi lähteä
dekonstruoimaan; siinä vaiheessa olisi melkein sama, menenkö
kasteelle ollenkaan.
Kuka voi kastaa näin?
Jos minä tästä kasteelle menen, niin
kuka ihme minut kastaa – ainakin, jos kaste tapahtuu jotenkin
edellä kuvaamallani tavalla? Lupasin monta vuotta sitten Ilmajoella
asuessani paikalliselle pastorille, että jos kasteelle joskus menen,
niin hän saa minut kastaa. Hänellä on siis väkisin etuajo-oikeus.
Joudun kuitenkin tekemään hänelle selväksi, että kasteeni ei ole
ihan tavallinen helluntailainen kaste, joten täytyy vielä
neuvotella, onko hän halukas kastamaan. Kastajalla täytyy olla
tarpeellinen määrä itsetuhoisuutta ja välinpitämättömyyttä
omaa asemaansa kohtaan helluntailaisuudessa. Tähän mennessä
kastajia on ollut aina tarjolla (jos joskus olisin ollut menossa,
olisi melkein jokainen lähistöllä ollut helluntailainen
tarjoutunut kastamaan; kasteestani on fantasioitu useamman kerran
hyvässä hengessä).
LOPPUAJATUKSET
Kastekäsitykseni
on ollut pienessä liikkeessä hyvin pitkään, ja nyt tuntuu, että
jotain käytännön ratkaisuja voisi tehdä. Asia ei ole edennyt
tähän pisteeseen niinkään teologisena pohdintana, vaan käytännön
tilanteiden sanelemana. Teologista pyörittelyä on helppo ja hauska
tehdä, kun tilanne ei vaadi toimintaa, mutta joskus kaiken voi
nakata syrjään – sillä ehdolla, että tälle nakkelulle ei ole
mitään konkreettista estettä.
Joku voi ajatella, että helluntailainen kaste on kuitenkin voittaja: minulla on tarkoitus mennä upotuskasteelle. Kuitenkin erottelen sisällön, mitä kasteella sanotaan olevan, ja kasteen toteuttamistavan. On totta, että helluntailainen kastenäkemysperhe on uskovien kasteen muoto, ja minä olen menossa uskovien kasteelle. Ehkä juuri tästä syystä tarvitsen mukaan pientä twistiä, koska haluan tehdä selväksi, että argumentaatio ei ole se, joka minut vakuutti.
En väitä, että edellä hahmoteltu kastetapa olisi väistämättä
se, miten kasteeni tullaan toteuttamaan. Ehkä päädyn paljon
perinteisempään ratkaisuun, ehkä vedän noin (tosin ainoat
pohdinnan alla olevat jutut ovat, onko kastajia yksi vai monta, ja
tapahtuuko se normaalityylillä vedessä vai laiturilta). Pelkästään
tämän kirjoittaminen on jo kovasti terapeuttista, samoin kuin
mahdollisuuden auki jättäminen tässä vaiheessa. Aikaisintaan
jäiden lähdön jälkeen tässä pitää tehdä päätöksiä, joten
vielä ei ole kiirettä.
Tietysti joku voi lukea tätä ja pitää johtopäätöstäni äärimmäisen nössänä. "On sulla aika antikliimaksi, kun et mitään parempaa keksinyt. Miksei sinua kasteta mansikkahillovatiin täydenkuun aikaan soihdunvalossa; koko porukalla voisi olla pinkit mekot päällä ja Dimmu Borgirin Satan my Master voisi soida taustalla?" Ehkä siksi, että pidän kastetta edelleen jonakin. Tarkoitus on ilmaista asiasta jotain tietyille helluntailaisille, ei koko maailmankaikkeudelle.
Joskus olen miettinyt, onko tämä
minun ajatukseni erilaisesta kasteesta mitenkään järkevä: se voi tuoda ties kenen helluntailaisen hampaankoloihin ylimääräisiä tuotteita, samoin kuin nenäonteloihin pieniä vihreitä vihanneksia.
Toisaalta tiedän, että helluntailaisuudessa kaste itsessään
siirtää sinut ”heikäläisestä” ”meikäläiseksi”. Se
antaa paljon anteeksi. Jos siis kaste on tehty vähän eri tavalla,
se ei haittaa ketään – tärkeää on se, että on käynyt
kasteella. Kuitenkin olen tehnyt aika selväksi (ja tässä
julkiseksi), että jos kaste tulee, se ei tule ihan standardoituna. En siis voi luottaa liikaa siihen, että minusta tulee kastettu ja "yksi meistä". Kuitenkin joudun myöntämään itselleni, että tämä vaikuttaa
parhaalta keskitieltä sen välillä, että kaste pitäisi ottaa,
mutta en halua siitä väärällä tavalla symbolista tapahtumaa
itselleni.
Tämän
kirjoituksen kanssa olen ensimmäistä kertaa miettinyt, saanko tähän
aidosti kiukkuista palautetta ja kirjepommeja. Helluntailainen kastenäkemys on pyhä,
ja sitä päin nihkeily saattaa aiheuttaa reaktioita.
Kuitenkin tämän blogin tarkoitus oli tarjota rehellistä pohdintaa
helluntailaisuudesta ja siihen liittyvistä asioista. Miksi turhaan
siis sensuroida? Tarkoitus on nostaa asioita esille, tarkastella niitä eri puolilta, mutta samalla olla sytyttämättä kaikkea palamaan. Tämä on kriittistä lojaaliutta. Lisäksi, minulla on aika vähän menetettävää. Jos
päälleni tipahtaa katkeran kiukun aalto, surffaan sen harjalla ja vaikka bloggaan siitä. Painetaan siis ”Julkaise”-nappia.
--------------------------
VIITTEET
1 Kun äitini oli tullut uskoon, hän kävi
helluntaiseurakunnankin tilaisuuksissa, mutta kun häntä alettiin
painostaa kasteelle, hän otti etäisyyttä niihin kuvioihin. Samoin
äidin ollessa yksin isosisko-vauvan kanssa kotona ovelle tuli
evankeliointitarkoituksessa helluntailainen setämies. Pienellä
kyselyllä todettiin, että hyvä juttu, kun äitini on uskossa,
mutta sinne kasteelle pitäisi silti mennä. Vaikka vauva alkoi
itkeä, niin silti ei tajuttu lähteä, ennen kuin äitini joutui
sulkea oven hartaan käännyttäjän nenän edestä.
2 Tietysti
sen jälkeen, kun itse olin jo lähtenyt kokonaisuudesta, ja
baptistiystäväni oli ottanut kokonaisuuden harteilleen, hän veti
siellä ainakin yhden opetuksen kasteesta. Tämä on kuitenkin
aikaa, joka ei liity omaan nuoruuteeni, joten se ei vaikuta tähän
kokonaisuuteen.
3 Pakollisena
huomiona, että arvostan kyseisen helluntaiseurakunnan pastoria
(joka on nykyisin pastoroimassa jo muualla) erityisen paljon.
Miehestä pystyy ottamaan mallia niin pastorin roolissa kuin
uskovana muutenkin.
4 Voin
joskus postata arvioni Haapalan kirjasta tänne, mutta en liitä sitä
tähän. Kirjoitin aikanaan kaverille niin keuhkoavan arvion
asiasta, että sitä pitäisi hieman muokata ennen julkaisemista.
5 Näiden
ajatusten taustalla on eräs hyväntahtoinen kastekeskustelu, joka
käytiin noin vuosi sitten. Silloin minulle ehdotettiin, että jos
kastettaisiin minut vähän eri tavalla, niin silloin se näyttäisi
enemmän minulta eikä joltakin päälleliimatulta jutulta. Ajatus
jäi elämään.
EDIT 6.3.2014, 11:56. Lisäsin pari kuvaa ja muutin viittausnumerot perustekstiksi. 14:30 lisäsin *:llä merkityn kohdan upotuskasteesta (Upotus vai ei?).
EDIT 6.3.2014, 11:56. Lisäsin pari kuvaa ja muutin viittausnumerot perustekstiksi. 14:30 lisäsin *:llä merkityn kohdan upotuskasteesta (Upotus vai ei?).
Töissä kun joku on johonkin työtehtävään liittyen pohtinut, että 'tekisinköhän näin', olen aina välillä vähän tsoukkina vastannut: 'Tee niin kuin sydämessäsi oikeaksi tunnet'.
VastaaPoistaEi sitä aina osaa muuta sanoa. Ja onhan se hyvä, jos tehdään sen mukaan kuin oikeaksi koetaan.
Haluaisin kovasti itsekin ymmärtää ja osata ilmaista kasteen täyden merkityksen tällaisessa nykyaikana niin tavallisessa tilanteessa, jossa uskoontulo Raamatun kertomuksista poiketen tapahtuu erillään kasteesta. On mielestäni helppo löytää konstruktio Raamatun kertomuksille ja kasteen merkitykselle siellä, mutta ei niin helppoa meidän tilanteessamme. Jotain epämääräistä ehkä saa sanotuksi vanhurskauden täyttämisestä tms, mutta ainakaan kattavaa näkemystä ei minulla - tai meillä - ole. Monet epämääräisyydet ovat myös kumottavissakin. Minun kuitenkin tekee mieli yhä yrittää hahmottaa sitä ja myös haluaisin saada sen muotoilluksi sanalliseen muotoon - sikäli kuin se on ylipäänsä tehtävissä.
Ehkä jatkamme vielä Netmission puolella tai muuten? Tai sitten ei? Tulimmekohan kenties jo tilanteeseen, josta ei eteenpäin pääse ilman uusia valaistumisia?
Enpä sepusta tähän kuitenkaan pitempään, vaan painan minäkin Julkaise -ikonia. Siunausta!
T. Uloskutsuttu
Kiitän kommentista, toveri Uloskutsuttu! Palaan kyllä Netmissionille, mutta tällä viikolla pitäisi ihan oikeasti saada gradun ensimmäinen versio lähetyskuntoon, joten en kauhean aktiivisesti voi vielä osallistua. Kuitenkin kommentoin viimeiset viestisi aiheesta heti, kun vain pystyn.
PoistaYleisesti tiedoksi, että kyseinen keskustelu on osoitteessa http://forum.netmission.fi/showthread.php?9828-Analyysi%E4-helluntailaisesta-kasten%E4kemyksest%E4
Tuli mieleeni, että kuka on gradusi ohjaaja ja onko sille jo tarkastajat tiedossa, vai miten se etenee.
PoistaKysyn tätä, koska olen lukenut pari Iso Kirja-Wales lopputyötä, mutta kaikista puuttuu nämä tiedot, jotka yleensä löytyy graduista
Matti Kankaanniemi ohjaa graduni. Tarkastajista en vielä tiedä, mutta olettasin, että Hanno Heino olisi ensimmäinen tarkastaja, koska hänellä on ehkä eniten ymmärrystä eksegeettisistä kuvioista. Kakkostarkastajasta en vielä tiedä. Voi olla, että joku University of Walesin määräämä taho, voi olla, että joku muu.
PoistaKiitos tiedosta. Onko sinulla käsitystä, mikä on Walesin edustus näissä tarkastuksissa, vai luottavatko he Ison Kirjan suosittelemaan henkilöön.
PoistaTiedätkö, onko jo tehtyjen ja julkisuuteen tuotujen lopputöiden ohjaajien ja tarkastajien nimet. Kysyn tällaista, koska gradun taso on ensin ohjaajan ansio ja sitten tarkastajien.
Seuraava perustuu omaan käsitykseeni, joka saattaa olla tietysti puutteellinen, mutta ainakin seuraavan käsityksen olen saanut: ainakin normaaleissa Ison Kirjan esseissä ja tenteissä tuotoksen tarkastaa ensin kurssin opettaja ja sen jälkeen joku muu Ison Kirjan opettaja. Esimerkiksi kursseilla, joissa on ulkopuolinen opettaja, toisen tarkistuksen suorittaa opettaja, joka on muuten vastuussa kurssin alueesta. Normaalitilanteessa näiden tarkastajien arvosanojen keskiarvo jää voimaan. Kuitenkin tämän jälkeen on "kesän boordi", eli Walesin edustaja tulee paikan päälle ja tarkistaa arvosanojen tason. Käsittääkseni hän valitsee summittaisesti jokaiselta kurssilta jokusen esseen ja tentin, ja tarkistaa IK:n opettajien antamat arvosanat. Samoin erityisen ansiokkaat (70+) arvosanat tarkistetaan kaikki. Lisäksi, jos on jotain epäselviä tapauksia, ne katsotaan läpi, ja jos jonkun opettajan pisteytys poikkeaa huomattavasti Walesin tarkastajan mielipiteestä, hän voi uudelleenpisteyttää koko kurssin tuotokset. (En ainakaan tiedä, että näin olisi käynyt)
PoistaTästä en ole ihan varma, mutta käsittääkseni aikaisemmin kaikki suomenkielisistä tuotoksista yli 70:n olevat arvosanat käännettiin englanniksi ja lähetettiin lisätarkastukseen Walesiin (tai sitten annettiin kesän tarkastuksessa Walesin edustajalle). Tällä hetkellä Walesin tiimiin kuuluu kuitenkin Sheffieldissä majaileva suomalaistaustainen edustaja, joten hän pystyy lukemaan tuotokset mainiosti myös suomeksi. Walesin edustaja on aina se, joka sanoo viimeisen sanan arvosanan suhteen.
Ainakin kaikissa käsiini saamissa Ison Kirjan päättötöissä mainitaan kannessa teoksen ohjaajan nimi (näin ainakin niissä kuudessa päättötyössä, jotka tähän hätään tarkistin). Päättötöiden kohdalla teoksen ohjaaja on suurella todennäköisyydellä myös tuotoksen ensimmäinen tarkastaja.
Koneellani on vain kaksi IK-gradua, ja toisessa on kannessa ohjaajan nimi, toisessa ei. Ohjaajan merkkaamisen käytäntö näemmä vaihtelee. Kuitenkin gradujen kohdalla on kuitenkin sääntönä, että ohjaaja ei tarkasta gradua, joten kaksi muuta opettajaa antaa niistä arvosanan.
Jos haluat tarkempaa tietoa, niin voin yrittää kyllä vastata, mutta tarkemmat tietoni saattavat loppua kesken.
... ja tarkennuksena, että ilmeisesti kaikki gradut tarkastetaan erikseen Walesissa. Aiemmin kyseistä pestiä hoiti Veli-Matti Kärkkäinen, nykyään Minna Shkul.
Poista... siis lisätarkastetaan ja vahvistetaan. Oliskohan nyt kaikki oleellinen tieto kasassa? Toivottavasti.
PoistaKiitos että viittit näin paljon. Ilmeisesti Walesin tarkastus on hoidettu kärkkäisen toimesta. Minua kiinnosti ohjaajan nimen julkaisu, koska hänhän tavallaan vastaa puolueettomuudesta eli tieteellisyydestä. Jotenkin on mielestäni tärkeä tietää myös kuka on Minna Shkul ja hänen osaamisensa.
PoistaMitä omasta käsityksestäni tiedän, niin ohjaaja ei suoraan ole vastuussa julkaisun tieteellisyydestä, vaikka hän siihen vaikuttaakin. Näen arvostelijan roolin suurempana, koska hän on lopulta se, joka laittaa teokseen arvosanan tai palauttaa sen bumerangina takaisin. Ehkä jossakin väitöskirjassa Doktorvater käsittääkseni vaikuttaa enemmän kokonaisuuteen, mutta oman käsitykseni mukaan päättötyöt ja gradut eivät välttämättä ole niin paljoa ohjaajan rautaisten pihtien puristuksessa. Ja tietysti sitä on esimerkkejä, että väitöskirja poikkeaa merkittävästikin ohjaajansa käsityksistä (esimerkkinä nyt vaikka Dunnin ohjaama Gathercolen väitöskirja, joka poikkeaa merkittävästi Dunnin Uudesta Paavali-perspektiivistä).
PoistaKärkkäinen ei ainakaan toviin ole tietääkseni ollut mukana kokonaisuudessa. Minna Shkul on Sheffielding yliopiston Teaching Fellow in New Testament Studies. Hänen Sheffiledin yliopiston esittelysivunsa löytyy osoitteesta http://www.sheffield.ac.uk/biblicalstudies/people/shkul ja hänestä löytyy pieni haastattelu osoitteesta http://hiddenperspectives.org/2013/05/15/minna-shkul-interview-by-rebecca-leeman/
Näin lähtökohtaisesti pidän hieman yllättävänä sitä, että Walesin tai Sheffieldin yliopiston proffaan suhtaudutaan skeptisesti. Toivottavasti en kuitenkaan ylitulkinnut viestiäsi, mutta olin näkevinäni tällaisen ajatuksen siellä mukana. Oma uskoni brittiläiseen yliopistojärjestelmään on aika korkealla. Shkulin tutkimus ei välttämättä itseäni sykähdytä, mutta lähtökohtaisesti oletan, että hän on pätevä alallaan.
Vastaa kun kerkiät. Ei ole edes pakko. ;)
VastaaPoistaMuuten, jos minä olisin viivyttänyt kastettani tänne asti, niin varmaan järkkäisin kasteeni ensi kesän Down by the Laituri -festarin yhteyteen. Paikalliset luterilaiset aikovat tarjoilla siellä ehtoollista festariväelle. Varmaan heillä on hyvä tarkoitus, mutta en oikein ymmärrä sitä. Se ei mielestäni ole oikea paikka Kristuksen muistoaterialle, vaikka siellä varmaan onkin paljon lapsena kastettuja ja riparin käyneitä. Ennemmin pitäisin siellä evankeliumia esillä ja sitten kastaisin by the Laituri niitä, jotka uskovat. (Oletuksella, että siellä on sopivan syvyistä rantaa.)
No, ehdin jo ottaa kasteen, joten sen puoleen on turha haikailla...
Ja ehkä saattaisin sittenkin suorittaa sen homman muualla?
T. Uloskutsuttu
Oletko Markus tutkinut/koetellut myös aika tunnetun julistajan David Pawsonin näkemyksen kasteesta Raamatun valossa? Hän sanoi ettei voi kumpaakaan peruslinjaa täysin hyväksyä. Kuten en minäkään. En voi sanoa olevani luterilaisessa käsityksessä/opetuksessa/käytännössä mutta en myöskään ole "uskovien kaste" käsityksessä/käytännössä.
VastaaPoistaPawsonin kastekirja on hyllyssä ja aloittelin sitä tätä sarjaa varten, mutta sitten aikarajoitukset iskivät vastaan, joten en ehtinyt sitä ottaa mukaan. Se olisi ollut ihan mielenkiintoinen, mutta suhtauduin hieman varauksellisesti, koska yleensä olen melko eri mieltä Pawsonin johtopäätösten kanssa.
PoistaOnneksi lapsikastekäytäntöjä löytyy monia muitakin kuin oikeaoppinen luterilainen tapa. Tässä on ihan kiva tiivistelmä eri mahdollisuuksista: http://en.wikipedia.org/wiki/Baptism#Comparative_summary Osaa käsityksistä joutuu pitämään melko eksoottisina, mutta niissä on jokaisessa taustalla oma logiikkansa tai historiansa.
Markukselle pähkinää purtavaksi. http://www.kotipetripaavola.com/Raamatunopetusvesikasteesta.html
VastaaPoistaToivottavasti löydät totuuden.
Kiitos vain linkkauksesta, sivusto on itselleni tuttu (jo siltä ajalta, kun aikanaan teininä väänsin Petrin kanssa rock-musiikista). En jaksanut lukea hänen kastetekstiään kokonaan läpi, koska iso osa selaamastani materiaalista on niin suorassa dialogissa luterilaisen kastekäsityksen kanssa (lainaukset muodossa "Kirkon teologit: ...") ja oli lisäksi kauhean pitkä (minä parhaana puhujana). Lisäksi tarkoitukseni ei ollut kirjoitussarjassani penkoa läpi yksittäisten helluntailaisten kirjoittajien ajatuksia kasteesta, vaan ylipäätään yleisiä linjoja, joita yleisesti on nähtävissä. Muistaakseni kuitenkin bongailin tuolta jotain argumentteja sarjan kakkostekstiin.
PoistaSaattaapi olla, että tuonkin jossakin vaiheessa penkoisin paremmin läpi Petrinkin sivut. Tällä hetkellä ei vain ole ajankohtaista. Siitä en vain ole varma, että sieltä löytäisin totuuden.
Tämä kirjoitussarja on ollut sivistävä lukunautinto ja loppuhuipennos oli eeppisessä absurdiudessaan henkeäsalpaava. Siunausta valitsemallesi uudestikastajan tielle, veljeni Herrassa ja eksegetiikassa! :)
VastaaPoistaKiitos kiitos! Varsinaisen toimituksen eeppisyys on vielä auki, mutta eiköhän siihen jotain kehitellä. Tässähän vasta herää siihen, että minustakin on tulossa anabaptisti ;)
PoistaJoskus pääsee siihen mihin pyrkii!
PoistaTotta. Joskus asia on päällä, mutta sen alta pyrkii pois, mikä voi johtaa siihen, että kun joku asia pyrkii päälle, siitä pääsee. Yleensä kuitenkin pyrkivä pääsee johonkin -- olisi outoa pyrkiä johonkin, johon on jo päässyt, tai pyrkiä jonnekin, josta on jo päässyt, vaikka joskus siihenkin pyritään. Kasteasian ja minun keskinäiset pyrkimissuhteet ovat kuitenkin hämäriä. Samaa hämäryyttä on myös edellisissä virkkeissä.
Poista